کد خبر: ۱۰۵۷۷۳
۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۸/۹

بسته پیشنهادی اروپا به چند مورد بستگی دارد/ آمادگی ظریف برای شنا در آب شور !
رئیس کمیسیون امنیت ملی:

بسته پیشنهادی اروپا به چند مورد بستگی دارد/ آمادگی ظریف برای شنا در آب شور !

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه وزیرخارجه باید برای تامین منافع ملی آماده شنا کردن در آب های شور باشد،گفت: اجرای بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به چند مورد بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص ساز و کار ویژه مالی بین ایران و اروپا تا پیش از تحریم‌‎های آبان ماه به خانه ملت گفت: ظریف باید برای شنا کردن در آب های شور آماده باشد. شرایط سیاست خارجی ایران به گونه‌ای است که برای تامین منافع ملی به عزم و اراده جدی نیاز است.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز نمی‌دانستند تنها آن‌ها بودند که اقتصاد را از حوزه ملاحظات حاکمیتی جدا کردند، ادامه داد: در این مدت آمریکایی‌ها کاملا اقتصاد را حاکمیتی دیدند و با حضور و سرمایه گذاری در شاه راه‌ها و مراکز حساس اقتصادی عملا زمام اقتصادی دنیا را در اختیار گرفتند.

این نماینده مجلس افزود: اروپایی‌ها عزم راسخ برای همکاری با ایران را دارند، زیرا امنیت و مولفه‌های ناامنی را احساس می‌کنند،باور کرده‌اند سیاست‌ های امنیت‌‎سازی که دنبال می‌کنند به سود انها است و متقابلا می‌خواهند با ایران همکاری کنند اما اینکه تا چه میزان امکان و توان عملیاتی دارند، در هاله ای از ابهام است.

فلاحت پیشه گفت: دنیای امروز دنیای دو قطبی نیست بلکه دنیای سلسله مراتبی است، در نظام سلسله مراتبی کشورها شرایط چانه زنی را دنبال می‌کنند و حوزه ای را به عنوان خط قرمز تعیین می‌کنند و به هیچ وجه از آن عبور نمی‌کنند و یک حوزه را برای بازی کردن در عرصه دیپلماتیک باقی می‌گذارند.بعید می دانم کشوری در جهان باشد که نام ایران را در حوزه خط قرمز قرارداده باشد.

وی افزود: روسیه و چین موضوع ایران را به عنوان یک امر چانه زنی دیده‌اند و به همین دلیل است که با توجه به نزدیکی فرجه نوامبر آمریکا، این کشورها اکثرا سعی کرده‌اند تا چراغ سبزی به آمریکا نشان دهند و حتی سفارش‌ها در قبال نفت ایران را به حداقل رسانده‌اند اما موضع کشورهای اروپایی در مواجهه با ایران نسبت به روسیه تفاوت‌هایی دارد، اروپایی‌ها احساس می‌کنند رویکرد مشارکت جویی ایرانی‌ها اگر با واکنش منفی آن‌ها مواجه شود، این کشور وارد فضای چالشی با اروپا می‌شود که به هیچ وجه منافع کشورهای اروپایی را تامین نمی‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای اروپایی مشاهده کردند که تحولات ناامن ساز در منطقه، به مرزهای اروپایی نیز رسیده و هم اکنون نیز این احتمالات وجود دارد، اروپایی‌ها ایران را به عنوان جزیره ثبات در منطقه می‌شناسند و می‌دانند که می‌تواند مانع از وخیم‌تر شدن شرایط شود.ایرانی‌ها در قبال تحولات یمن یک راه دیپلماتیک باز کرده‌اند و نشان دادند با اروپایی‌ها همکاری می‌کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به بسته پیشنهادی اروپایی‌ها برای افزایش همکاری با ایران در زمان تحریم‌ها ادامه داد: اروپایی ها این بسته را تنطیم کرده‌اند که تا یک هفته آینده به عنوان سند همکاری ثبت می‌شود ولی برای اجرائی شدن، این سند به چند مورد دیگر موکول شده است، مذاکراتی که ایران و اروپا خواهند داشت و تنش زدایی احتمالی که ممکن است بین ایران و آمریکا شکل گیرد، از جمله مورادی هستند که اجرائی شدن بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به آن موکول شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ