کد خبر: ۱۲۴۹۲
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۳/۴

اعلام زمان و شرایط لغو کامل تحریم‌ها اقتصادی و بانکی/توافق در تیرماه قطعی است
توسط معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت مطرح شد:

اعلام زمان و شرایط لغو کامل تحریم‌ها اقتصادی و بانکی/توافق در تیرماه قطعی است

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه ۲۰ صفحه از متن کامل توافقات لوزان نگارش شده و ۳۰ درصد متن جای اختلاف دارد، گفت: آذرماه امسال منتظر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی ایران باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، امیرحسین زمانی‌نیا در جریان برگزاری بیست و سومین همایش ارگان های دریایی کشور با اشاره به نقش 90 درصدی حمل و نقل دریایی در تجارت دنیا و اهمیت این صنعت، اظهارداشت: متأسفانه تحریم‌ها علیه ایران وجود داشت اما پس از تحریم‌ها سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و توسعه آن امری ضروری است، آمریکا می‌خواست با تحریم‌های نفت، گاز و بانک مرکزی به قدرت ایران ضربه بزند و اقتصاد ایران را تضعیف کند. آمریکا 36 سال به دنبال بهانه بود تا ایران را به شورای امنیت ببرد و آنجا به خاطر حق وتوی خود ما را به تله بیاندازد.

وی ادامه داد: پس از توافقات ژنو و بیانیه لوزان فضای بین‌المللی کمی تعییر کرد، سیاست سازش دولت یازدهم موثر واقع شد و وجهه امنیتی ایران در حال رنگ‌باختن است. در این مذاکرات راه‌حل مشکلات اصلی پیدا و مقرر شده غنی‌سازی به صورت بومی در ایران انجام شود. آنها روی تحقیق و توسعه اصرار داشتند و معتقد بودند یا نباید روی سانترفیوژهای نسل بعدی کار کنند اما در لوزان توافق شد ایران در سانترفیوژهای نسل هشتم تحقیق و توسعه انجام دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از لوزان، توافقات نگارش شد. 20 صفحه از متن کامل توافقات نوشته شده و 30 درصد متن جای اختلاف دارد که قرار است 4 زمینه نوشته شود اما با توجه به همه جوانب ، قطعاً تا 10 تیرماه توافقی حاصل خواهد شد. در این توافق جداول عملکرد 1+5 و ایران می‌آید. بنابراین آذرماه امسال منتظر لغو کامل تحریم‌ها اقتصادی و بانکی باشیم.

زمانی‌نیا با بیان اینکه بیانیه لوزان وضعیت بازی را تغییر داد و وجهه ایران در دنیا عوض شد، خاطر نشان کرد: از سال 2006 تا همین 5-4 ماه پیش خبر خاصی در حوزه نفت و گاز نبود اما در همین 4 ماه اخیر ، به شخصه با مسئولان کشورهای مختلف نظیر آلمان، ایتالیا، اتریش، یونان، چین، کره و ... درباره مسائل تخصصی جلساتی در ایران داشتم.چنانچه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، ایران مرکز ثقل پروژه‌های نفت‌وگاز دنیا خواهد شد

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اعلام اینکه شرکت‌های تابعه و ارگان‌های مرتبط آماده باشند، ادامه داد: برنامه وزارت نفت سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی تا 6 سال آینده است.

انتهای پیام/


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ