کد خبر: ۱۲۵۷۷۹
۰:۰ - ۱۳۹۸/۲/۲۲

اثر افزایش نرخ دلار بر نقدینگی و عدم فروش نقدی در شرکت های بورسی
یک اقتصاددان بررسی کرد:

اثر افزایش نرخ دلار بر نقدینگی و عدم فروش نقدی در شرکت های بورسی

یک اقتصاددان با اشاره به تعلق ۹۷ درصدی نقدینگی مازاد به سپرده بانکی و اثر افزایش نرخ دلار گفت: شرکتهای بورسی۲۴۰ هزار میلیاردتومان به تامین کنندگان بدهکارند و فروش نقدی به آنها اصلا اتفاق نیفتاده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد حسین ادیب با بیان اینکه 1.8 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که 97 درصد آن، سپرده بانکی است در کانال تلگرام اعلام کرد: با شرایط جدید نصف نقدینگی مازاد است و باید حذف شود که حذف نقدینگی مازاد به سه صورت ممکن است، اول اینکه مردم فردا صبح به بانک مراجعه کنند و نصف سپرده را به بانک ببخشند تا نقدینگی نصف شود که چنین کاری عملا غیر ممکن است اما در عمل اتفاقاتی می افتد که همان اثر بخشیدن سپرده را دارد.

دوم اینکه با افزایش قیمت دلار، قدرت خرید نقدینگی کاهش می یابد. مردم در آبان 96 بالغ بر 380 میلیارد دلار نقدینگی داشتند اما در اول اردیبهشت نقدینگی با نرخ جدید دلار به 125 میلیارد دلار کاهش یافت یعنی نقدینگی در عمل به دلار  و نه ریال 67 درصد کاهش یافت یعنی مردم 67 درصد سپرده ها را به بانک بخشیدند.

اما با نرخ دیروز ارز، نقدینگی به 116 میلیارد دلار کاهش یافته یعنی ظرف 20 روز مردم دو درصد دیگر از سپرده ها را به بانک بخشیدند و اکنون نقدینگی فقط 31 درصد آبان 96 است.هنوز این نقدینگی مازاد است و حذف آن به استثنای افزایش نرخ ارز، فقط با کاهش سرعت گردش نقدینگی ممکن است.

سوم اینکه کاهش سرعت گردش نقدینگی به این معنا است که 116 میلیارد دلار نقدینگی مثلا به جای اینکه سالی چهار بار بچرخد سالی دو بار بچرخد. جای این دو را می توان با هم عوض کرد یعنی به جای اینکه دلار گران تر شود، سپرده گردش کمتر داشته باشد.می توان با کاهش بیشتر سرعت گردش، از افزایش بیشتر دلار جلوگیری کرد اما کار بیشتری نمی توان کرد.

هر چه  دلار گران تر شود سرعت گردش پول کمتر کاهش می یابد و هر چه سرعت گردش پول کاهش بیشتری یابد از شدت افزایش دلار کاسته می شود.
اگر از یک ساز و کار به صورت افراطی استفاده شود یعنی از یک عامل به تنهایی استفاده شود و استفاده از عامل دوم ، کنار گذاشته شود ، بیم عکس العمل معکوس بازار به صورت شدید وجود دارد یعنی استفاده افراطی فقط از افزایش نرخ دلار ، ممکن است دلار را به جایی برساند که کاهش سرعت گردش پول به صورت افراطی جایگزین افزایش نرخ ارز شود.

کاهش سرعت گردش پول ممکن است ناتوانی بدهکاران از بازپرداخت بدهی را به صورت خشن نشان دهد. در نقطه ای ممکن است بانک ها نتوانند بدهی به سپرده گذاران را پرداخت کنند و یا اینکه شرکت های بزرگ نتوانند بدهی به تامین کنندگان را پرداخت کنند ، اینکه گفته می شود فروش در بازار نقدی شده در برخی سطوح درست است اما شرکت های بورسی 240 هزار میلیارد تومان به تامین کنندگان بدهکار هستند، لذا فروش نقدی به شرکت های بورسی اصلا اتفاق نیفتاده است.ممکن است در نقطه ای  بانک ها و شرکت های بزرگ با ناتوانی در پرداخت بدهی ، سرعت گردش پول را کاهش دهند و در آن نقطه دلار تحت فشار نزولی و کاهشی قرار می گیرد.

این مقاله، استعداد بد فهمیده شدن دارد و مصداق بلند فکر کردن است ، آنهایی که معترضند پول درآوردن غیر از پولدار شدن است ، آنهایی که به دفعات پولدار شده اند و بعد آن را از دست داده اند ، آنهایی که معتقدند جوجه ها را آخر پاییز می شمارند، این مقاله برای آنها مفید است، کسانی که به فکر سودهای کوتاه مدت از بازارند این تحلیل برای آنها مفید نیست و به تشخص خود عمل کنند که مغایر پیام این مقاله است ، البته که در کوتاه مدت باید به سیگنال های کوتاه مدت توجه داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ