کد خبر: ۱۲۵۷۸۹
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۲/۲۱

تحلیل کارشناسان از هدف افزایش فشار آمریکا و احتمال خروج ایران از برجام

تحلیل کارشناسان از هدف افزایش فشار آمریکا و احتمال خروج ایران از برجام

کارشناسان بین‌المللی با اعلام هدف افزایش فشار آمریکا و احتمال خروج ایران از برجام به این نتیجه رسیده اند ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جارت بلانک عضو اندیشکده کارنگی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع فلزات ایران و اعزام یک ناوگروه به منطقه خاورمیانه اقداماتی هستند که تحریک‌آمیزند.این تحریم‌ها علاوه بر هدف قرار دادن درآمدهای ناشی از صادرات برای ایران به دنبال اثر گذاشتن بر بخش زیادی از مشاغل ایران و ایجاد بی‌ثباتی  از طریق ایجاد مشکلات معیشتی برای طبقه متوسط جامعه است.

وی افزود: دولت ترامپ یا دست‌کم برخی از عناصر در دولت وی می‌خواهند ایران را تحریک کرده و به نقض توافق هسته‌ای برجام وادار کنند. انجام این کار، شانس بازگشت به این توافق حتی در صورت روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا را از بین می‌برد.

بلانک ادامه داد: دولت فعلی آمریکا تصور می‌کند فشار اقتصادی می‌تواند به تغییر حکومت ایران منجر شود. وی پیش‌بینی کرده که آمریکا در این هدف ناکام خواهد ماند: وقتی می‌خواهید سیاستی را تغییر دهید که از اهمیت حیاتی برای منافع امنیت ملی برخوردار نیست و سیاستی که حکومت آن را برای بقا  ضروری نمی‌بیند فشار اقتصادی ابزار بسیار بسیار موثری است.

وی افزود: در نتیجه فشارهای اقتصادی، برخی بازآرایی‌های قدرت در میان عناصر حکومت ایران محتمل‌تر است تا تغییر کامل حکومت. نتایج سیاست‌های فشار، مطلوب آمریکا یا متحدان آن نخواهد بود.  

هنری رم تحلیلگر شرکت اوراسیا گروپ هم گفت: تصمیم دولت ایران برای کاستن از برخی تعهدات ذیل توافق هسته‌ای برجام اقدامی نیست که ایران را فوراً به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش ببرد، اما سرآغاز تحولات جدیدی میان ایران و آمریکا است.

رولاند واگت استاد دانشگاه مطالعات اروپا در دانشگاه هنگ‌کنک نیز اعلام کرد: در آمریکا این احساس وجود دارد که ایران فقط به زبان زور پاسخ می‌دهد. در حالی که در پایتخت کشورهای اروپایی این احساس ایجاد شده که ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نخواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ