کد خبر: ۱۳۳۳۴۷
۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۵/۳۱

اعضای هیئت دولت با رهبر معظم دیدار کردند
(تسنیم)د

اعضای هیئت دولت با رهبر معظم دیدار کردند

به‌مناسبت فرارسیدن هفته دولت، روحانی و هیئت وزرا با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با اشاره به لزوم قدرشناسی مسئولین از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاری و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، اقتصاد و فرهنگ را دو مسئله مهم خواندند و با تأکید بر توجه کامل مسئولان به تولید داخلی به عنوان کلید اصلی حل مشکلات موجود نکات مهمی را درباره‌ی رهایی از وابستگی به درآمد نفت، توجه ویژه به بخش‌های پیشران اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، ضرورت تغییر نگاه به تولیدکننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی و لزوم جهت گیری و هدف گذاری پیشرفت اقتصادی به‌سمت تأمین عدالت و ریشه‌کن کردن فقر بیان کردند.

ایشان در تبیین اولویت ها در زمینه اقتصاد بر سه مسئله تمرکز کردند: قطع وابستگی به صادرات نفت خام، توجه به پیشران‌های اقتصادی که می‌توانند موتور محرکه دیگر بخش ها قرار گیرند و ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاه ها به تولید کنندگان. درآمد آسان صدور نفت خام  بلایی بزرگ بوده و این مشکل دیرینه واقعاً به‌ضرر پیشرفت ایران تمام شده است.

رهبر انقلاب با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت‌گذاری و میزان خرید، دست مصرف‌کننده‌های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گیری های سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

آیت‌الله خامنه‌ای تبدیل نفت خام به فرآورده‌های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می‌توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد.

ایشان، توجه ویژه روحانی، وزارت نفت و دیگر دستگاه ها را به ساخت پالایشگاه ضروری دانستند و ادامه دادند: مشکل هزینه تولید پالایشگاه را نیز می‌توان با نقدینگی موجود و مدیریت قوی حل کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه رونق تولید، برخی بخش های اقتصادی را دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخش های دیگر خواندند و گفتند: باید به بخش‌های پیشران نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد چرا که فعال شدن هر کدام از این ها می‌تواند بخشهای مختلف دیگر را به حرکت وادار کند و حرکت عمومی اقتصادی را به‌کلی متحول کند.

روحانی در این دیدار گفت:در صورت تحریم کامل نفت ایران، آبراه های بین‌المللی نمی‌تواند امنیت سابق را داشته باشند،

وی با اشاره به گام های متقابل ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: مسیر صحیح و درستی را در کاهش تعهدات انتخاب و تأکید کرده‌ایم صبر ما حدی دارد و در برابر بی‌تعهدی آنها نمی‌توانیم تعهد کامل بپذیریم.

روحانی با بیان اینکه اگر مذاکرات با 1+4 موفق باشد می‌تواند شرایط را عوض کند، گفت: اگر گفتگوها ناموفق باشد، به مسیر خود ادامه می دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ