کد خبر: ۱۳۶۹۴۰
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۷/۲۲

جزئیات کشف میدان گازی جدید در ایران اعلام شد
توسط معاون شرکت ملی نفت:

جزئیات کشف میدان گازی جدید در ایران اعلام شد

معاون شرکت ملی نفت از کشف یک میدان گازی جدید خبر داد و گفت:‌ حجم گاز این مخازن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب قابل استخراج است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، رضا دهقان در مراسم کشف میدان گازی جدید و امضای دو قرارداد پروژه لرزه‌نگاری پانیذ و باشت گفت: در مرداد سال جاری کشف میدان گازی ارم اعلام شد که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. میدان ارم از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازندهای گنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده تشکیل شده است.

وی افزود: این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است. نتایج نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه ای پی آی ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ پی پی ام و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی، سبک و شیرین با درجه‌ای پی آی معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۴۵ پی پی ام است که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.

این مقام مسئول ادامه داد: گاز میدان ارم شیرین و مرغوب است. این میدان دارای 385 میلیون بشکه میعانات گازی است که اگر یک محاسبه اقتصادی صورت گیرد، کشف این میدان 40 میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد که معادل یک فاز پارس جنوبی است و قادر است 16 سال گاز مصرفی تهران را تامین کند.

دهقان گفت: اولین میدان نفتی در مسجد سلیمان کشف شد. از آن زمان درگیر کار اکتشاف، استخراج و فراورش هستیم و در حوزه اکتشاف به نقطه‌ای رسیدیم که از نظر توان داخلی دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم ادعای خودکفایی کنیم. 75 درصد ذخائر گازی و 20 درصد کل ذخائر نفت بعد از انقلاب کشف شد.: در حال حاضر 159 میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و 34 میلیارد مترمکعب منابع گازی در اختیار داریم که همین مساله موجب شده در رتبه چهارم و دوم دنیا قرار بگیریم و به لحاظ ذخائر هیدروکربوری نیز مقام اول را کسب کنیم.

صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت نیز گفت: امضای قراردادهای اکتشافی در این برهه خاص صنعت نفت، نشان می‌دهد این صنعت همچنان زنده و پرتلاش و با امیدواری کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ۱۴ قرارداد به ارزش ۲۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف در سال‌جاری امضا شده است. هفت عملیات تعیین تکلیف شده و تا انتهای سال در مورد بقیه اطلاعات قوی ارائه خواهیم داد. اکتشافات پراکندگی خوبی در کل کشور دارد و مربوط به نقاطی است که تاکنون اکتشاف ورود پیدا نکرده است. می‌توانیم اطلاعات پایه را داشته باشیم و با این اطلاعات بیشتر ورود کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ