کد خبر: ۱۵۶۲۰۷
۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۵/۷

نامه جنجالی احمدی‌نژاد به ولیعهد عربستان همراه با تعریف !!!

نامه جنجالی احمدی‌نژاد به ولیعهد عربستان همراه با تعریف !!!

رئیس جمهور پیشین در نامه ای به ولیعهد عربستان وی را "مرد صلح" خواند و خواستار تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی در نامه ای به بن سلمان که با عبارت "عالیجناب" آغاز شده وی را "مرد صلح" خواند و خواستار تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن شده است.

بر اساس این گزارش، احمدی‌نژاد دراین نامه که رونوشتی از آن برای عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز ارسال شده خود را برادر بن‌سلمان خوانده و ادبیات بکار رفته مورد انتقاد کاربران شبکه های اجتماعی واقع شده است.

آنچه در انتشار نامه‌ای با چنین ادبیات و لحنی موجب تعجب بسیاری از مردم و نخبگان شد، دست‌کم گرفتن و تخفیف دادن نقش آل‌سعود و بویژه شخص جلاد بن‌سلمان در ارتکاب جنایت علیه مردم استقلال‌طلب یمن و جنگ خانمان‌سوزی است که فروردین 94 از سوی دولت عربستان با همپیمانی آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه علیه مردم بیگناه یمن آغاز شد.

رئیس دولت دهم در بخشی از این نامه تلویحاً و در جملاتی صراحتاً این جنگ را به رقابت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه ای مرتبط دانسته و با چشم‌پوشی از جنایات چند سال اخیر حکام عربستان در سوریه، یمن، فاجعه منا و قتل فجیع جمال خاشقچی که رسوایی بزرگ برای بن سلمان بود از عباراتی همچون "عالیجناب"، "برادر محترم"، "برادرتان محمود احمدی‌نژاد" در خطاب به شخصیتی که بارها دشمنی خود را با انسانیت به اثبات رسانده استفاده کرده است!

اینکه طرف‌های درگیر در جنگ یمن و همچنین سازمان ملل تا چه حد بخواهند برای احمدی‌نژاد در مناسبات منطقه نقش قائل شوند و یا شخص وی تا چه حد توان اجماع سازی و تشکیل هیئتی بی‌طرف از شخصیت‌های بین المللی را دارد، مورد بحث نیست اما مهم عدم اطلاع احتمالی وی از اوضاع کنونی منطقه و جنگ یمن است.

در شرایطی که انصارالله با وجود همه محدودیت ها تا آستانه آزادسازی استان استراتژیک مأرب نیز پبش رفته، نوشتن نامه‌ای با ادبیات تمناگرانه به ولیعهد سعودی از موضع ضعف نشان از عدم درک وی از صحنه تحولات منطقه و مقاومت مردم یمن دارد.

از سوی دیگر، چنین نامه‌نگاری‌هایی را نمی‌توان تنها ناشی از ضعف تحلیل برشمرد. اقدامات رئیس‌جمهور پیشین در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که وی تمنای خاصی برای دیده شدن و جلب توجه در سیاست دارد و برای بازگشت مجدد به عرصه افکار عمومی دست به کارهایی می‌زند که بیشتر به انتحار شبیه است و از وجهه سیاسی وی می کاهد!

نمونه دیگر این دست اقدامات را می‌توان در مصاحبه اخیر وی با نیویورک‌تایمز دید که خواستار بهبود روابط ایران و آمریکا از سوی ترامپ شده بود. این اظهارات اگر در ابتدای روی کارآمدن ترامپ گفته می‌شد شاید کمی قابل درک بود اما پس از گذشت نزدیک به 3 سال از دشمنی‌های ترامپ با ملت ایران و خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ها، قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم برخی مقامات دولتی و نظامی و جنایت اخیر فرودگاه بغداد و ترور سردار سلیمانی نشان می‌دهد از کمترین مشاوره صحیح هم برخوردار نیست و عقلانیت سیاسی وی تاحد زیادی لطمه دیده است!

این دست اقدامات، تنها به حوزه سیاست داخلی و خارجی ختم نمی‌شود بلکه در عرصه فرهنگ و هنر نیز به تازگی در گفت‌وگویی ترانه "تفنگت را زمین بگذار" از محمدرضا شجریان که درباره سال 88 خوانده شده بود را آرمان خود توصیف و تلاش کرد چهره ای طالب آزادی‌های وسیع در عرصه‌های هنری نشان دهد.

ازآنجاکه جنس این صحبت‌ها با شخصیت وی همخوانی نداشت، شاهد واکنش منفی هواداران موسیقی بودیم. در واقع از سوی جامعه مخاطبی که دوست داشت پیام متفاوتی به آنها صادر کند،‌ نه تنها  مورد استقبال قرار نگرفت، بلکه به ریاکاری، ضعف حافظه و مسائلی از این دست نیز متهم شده است.

محمد اصفهانی یکی از خوانندگان ایرانی نیز در واکنش به بخشی از اظهارات احمدی‌نژاد که مدعی شده بود در اجرای وی در وزارت کشور حضور داشته، گفت: هرگز در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد اجرایی در برابر وی نداشتم .امیدوارم  در اظهارات وسواس بیشتری خرج دهد و کمبود حافظه‌ را اصلاح کند! در حقیقت  هدفی که وی از این کار می خواست برآورده نشد و نتیجه عکس داشت.

این اظهارات و خلاف‌گویی ها علاوه بر اینکه به اعتقاد برخی مخالفان و منتقدان، ریاکارانه و در تضاد با شخصیت شناخته شده وی بوده عرصه را برای مخالفان فراهم می‌کند تا بیش‌ازپیش وی را مورد هجمه رسانه‌ای قرار دهند.

سریال رادیکالیسمی که احمدی‌نژاد از سالهای 89 به بعد برای ارائه چهره متفاوتی کلید زده و در برهه‌های مختلفی به دنبال القای جدی فاصله‌گذاری با سیاست‌های جمهوری اسلامی است نه تنها تاکنون فایده‌ای نداشته بلکه وی را از بدنه حامیان 3 تیر 84 کاملاً جدا کرده است.

احتمالاً‌ تصور می‌کند اکنون که در چنین مسیری قرار گرفته بازگشت از آن فایده‌ای ندارد بلکه مدام باید دوز این رادیکالیسم را تشدید کند تا حداقل از فواید آن بهره ببرد. مسئله‌ای که تجربه سیاسی در ایران اثبات کرده عاقبت آن انفعال، ارتجاع و یا انتحار بوده و گزینه دیگری در کار نخواهد بود!

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ