کد خبر: ۱۵۷۳۰۳
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۶/۴

دلایل رکود بورس و عذرخواهی از مردم/ خداحافظی با اختلال /اقدام بی سابقه حقوقی ها
هامونی، خواجه نصیری و پور ابراهیمی اعلام کردند:

دلایل رکود بورس و عذرخواهی از مردم/ خداحافظی با اختلال /اقدام بی سابقه حقوقی ها

مدیرعامل فرابورس،عضو هیات مدیره بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام دلایل رکود و عذر خواهی از تاخیر در گشایش اقتصادی، ۷ برابر شدن ظرفیت هسته،وعده معاملات بدون اختلال و... خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی روند نزولی دو هفته ایی شاخص بورس و از دست رفتن حدود ۵۰۰ هزار واحد از ارقام دماسنج بازار ، شب گذشته امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ، محمود خواجه نصیری عضو هیات مدیره بورس تهران و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفت وگوی ویژه شبکه دوم سیما حاضر شدند تا با اعلام تصمیمات ، وضعیت حال و آینده بازار را بررسی کنند.

ظرفیت هسته معاملات افزایش ۷ برابر بیشتر شد

براساس این گزارش، امیر هامونی اعلام کرد: معاملات دو نوبته که ناشی از فشار سفارش ها بود توسط مهندسان ایرانی و شرکت مدیریت فناوری بورس بر طرف و ظرفیت هسته از دیروز ۷ برابر بیشتر شد و طی آن ۶۰۰ تراکنش در ثانیه سامانه معاملات که به ۳ هزار تراکنش رسیده بود ، دیروز به ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه رسید . با این اوصاف از امروز محدودیتی در انجام معاملات  نخواهد بود و همه سهام در یک نوبت داد و ستد خواهند شد و دیگر خبری از انجام عرضه‌های اولیه در بعدازظهرها نخواهد بود.

دلایل رکود دوهفته ایی بازار / گشایش اقتصادی : شاید وقتی دیگر

وی درباره دلایل رکود شدید و دو هفته ایی بازار سهام هم توضیح داد: اظهارات متفاوت مسئولان وزارت نفت و اقتصاد در مورد عرضه دومین ETF دولتی منجر شد تا برخی سهامداران رفتار دو نهاد تصمیم‌گیرنده را به سایر حوزه‌ها و کل بازار تعمیم دهند. در حالی‌ که عرضه یا عدم عرضه این صندوق، اثری بر روند مثبت یا منفی بازار و ارزش‌گذاری سهام ( چهار پالایشگاه اصفهان ، بندرعباس، تهران و تبریز ) نخواهد داشت .

این مقام مقام مسئول افزود:با تصمیم سازمان بورس ، قیمت پایانی امروز سه‌شنبه این گروه ، مبنای قیمت‌گذاری در فرایند پذیره‌نویسی صندوق خواهد بود که فردا چهارشنبه فرایند پذیره نویسی برای دو هفته و با ۲۰ درصد تخفیف شروع خواهد شد. عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی با چند سال سابقه ، ارتباطی با طرح گشایش اقتصادی دولت ندارد و این طرح به دلیل لزوم بررسی توسط سران قوا و تصویب در مراجع به این زودی عملی نخواهد شد  .

هامونی ادامه داد: از ۲۱ مرداد و با شروع سیرنزولی قیمت ها، حجم معاملات بورس و فرابورس۱۶۷ هزار میلیاردتومان با سهم۱۴۰ هزار میلیارد تومانی حقیقی ها بود  که نشان از اعتقاد به بهبود شرایط داشت. همچنین حقوقی‌ها مانند همیشه از بازار حمایت کردند و با هماهنگی بانک‌ها، منابع زیادی تزریق ‌و نگرانی ها برطرف شد. علاوه بر این با مساعدت بانک مرکزی، علاوه بر دارندگان سهام عدالت، همه سهامداران قادرند معادل درصدی از پرتفوی، کارت اعتباری و وام دریافت کنند تا انگیزه فروش سهام عدالت نیز کاسته شود.

عذرخواهی خواجه نصیری و اقدامی بی سابقه حقوقی ها

خواجه نصیری نیز توضیح داد : دو نوبته شدن معاملات که رویدادی تازه و همراه با واکنش سرمایه گذاران بود بر روی بازار اثر گذاشت و باید از این بابت از مردم عذرخواهی کرد اما با رفع محدودیت‌های فنی، معاملات یک نوبته شد و سهامداران در روزهای آینده شاهد انجام بدون اختلال معاملات خواهند بود.

وی در خصوص اثرات صندوق دارا دوم هم گفت: سهام‌ پالایشی از مدت‌ها پیش متاثر از اخبار این صندوق بود که نشان می‌دهد مسئولان باید با در نظر گرفتن افزایش قابل‌توجه تعداد سرمایه‌گذاران و لزوم کنترل بازار ، توجه ویژه ایی به آثار متغیرها و تصمیمات داشته باشند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ادامه داد: دارندگان سهامداران سهام عدالت از زمان آزادسازی تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سفارش عرضه ثبت کرده‌اند که در برابر معاملات روزانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی بازار ، نشان از عدم هجوم برای فروش دارایی ها است. از سوی دیگر با توجه به جمعیت ۵۰ میلیون نفری سهام عدالت حاضر در بازار ، دست‌اندرکاران سیاسی و اقتصادی باید به تفکرات، اندیشه و تحلیل این افراد توجه و احترام بگذارند و صرفاً به بهانه عدم ارتباط بنیادی ارزش سهام عدالت با بازار و نوسانات ، بی‌توجهی نکنند.

خواجه نصیری افزود: عرضه اوراق سلف نفتی نیز ارتباطی به بازار سرمایه ندارد و وجوه آن قبلا" از محل صندوق‌های با درآمد ثابت تأمین‌شده و حتی یک ریال هم از بازار سرمایه برای خرید این اوراق خارج نمی‌شود. بنابراین ادعای اثر این طرح بر بازار سرمایه ، سوءتفاهم بود که خوشبختانه به پایان رسیده است.

وی در مورد حمایت روزهای اخیر حقوقی ها هم گفت: سهامداران حقوقی به همراه مسئولان سازمان بورس ، وزارت اقتصاد و هلدینگ ها ، هم‌افزایی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده‌اند به طوری که برای نخستین بار حدود ۵۰ الی ۶۰ حقوقی اقدام به تأمین نقدشوندگی کرده‌اند و دیروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید توسط این گروه شد. این روند در روزهای آینده نیز با هدف صعود پایدار شاخص و بازگشت اعتماد سهامداران تکرار می شود .

برنامه مجلس برای قانومند کردن فضای مجازی بازار سرمایه

پورابراهیمی هم گفت: در ماه‌های اخیر به دلیل تقاضای گسترده حقیقی‌ها، لازم بود این وضعیت مدیریت شود و دولت علاوه بر عملی کردن آزادسازی سهام عدالت سعی کرد به تقاضای بازار نیز پاسخ دهد اما به نظر می‌رسد سرعت عمل در آزادسازی ۳۰ درصد دوم ، بازار را تحت تأثیر قرار داد.

وی ادامه داد: تصمیم گیران باید از هرگونه اقدام یا سیاست‌گذاری احساسی و لحظه‌ای دوری و تصمیمات مقطعی نگیرند.  به‌خصوص در شرایطی که بازار سرمایه نیازمند تعادل منطقی است.

این نماینده مجلس در مورد برنامه مجلس برای حمایت از بازار سرمایه هم توضیح داد: لازم است اصلاحاتی در قوانین و مقررات بازار سرمایه صورت گیرد و همان‌طور که اخیراً افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی با روش سلب حق قدم، در کمترین زمان تصویب شد، قوانین جدیدی مانند تدوین و اصلاح ضوابط و قوانین مربوط به فضای مجازی به‌سرعت تصویب شود .

پورابراهیمی افزود: خلاء زیادی در حوزه نظارت بر حوزه مجازی بازار سرمایه وجود دارد اما بزودی ضوابط جدید طراحی و تصویب خواهد شد و انتظار می‌رود سازمان بورس از ضوابط و ظرفیت‌های فعلی به‌ درستی برای نظارت بیشتر بهره ببرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ