کد خبر: ۲۱۰۳۳۶
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۳/۲۰

ریزش سنگین شاخص بورس بعد از وعده های نمایشگاهی + چند دلیل و عامل
با کاهش ۶۵ هزارتایی رخ داد:

ریزش سنگین شاخص بورس بعد از وعده های نمایشگاهی + چند دلیل و عامل

شاخص بورس بعد از سقوط بی سابقه ۱۲۵ هزارتایی ماه گذشته باز هم با ریزشی سنگین ۷۳ هزار واحدی و بعد از وعده های نمایشگاهی مواجه شد که ناشی از چند عامل بوده و است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فعالان بازار سرمایه و سهامداران اولین روز هفته و یک روز بعد از پایان پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک ، بیمه، شاهد و ناظر تشدید وخیم بازار طی دو ماه اخیر و بعد از ریزش بی سابقه 125 هزار تایی شاخص در 18 اردیبهشت شده اند.

براساس این گزارش، شاخص بورس درحالی طی نیمه اول معاملات و تا ساعت 10:45 صبح با سقوط بیش از 65 هزار واحدی به محدود 2.22 میلیون واحدی عقب نشینی کرد که در پایان معاملات هم این ریزش به بیش از 73 هزار واحد رسید تا دماسنج بازار در عدد 2 میلیون و 215 هزار تایی جا خوش کند.

فعلا" دلیل یا دلایل مشخص و قطعی و مبرهنی برای این وضعیت اعلام نشده اما این وضعیت بغرنج به باور اغلب فعالان ناشی از کاهش دلار و برگشت به کانال 50 هزار تومانی است که بر سهام شرکت های صادرات محور اثر مستقیمی دارد.

ولی در این میان عده زیادی هم این استدلال را رد و اعلام کرده اند در صورت اثر کاهش دلار، چرا سهام شرکت های ارزبر مخصوصا" خودرویی ها با ریزش و صف فروش مواجه شده اند که سئوال درست و بجایی است.

از سوی دیگر برخی سهامداران، عملکرد مجید عشقی رئیس سازمان بورس در مواردی مانند دامنه نوسان، کنترل بازار هنگام صعود قیمت ها و وعده بازار با نشاط و عدم نیاز بورس به حمایت و نقش مهم بازارگردان‌ها در عدم شکست و... ( که در نمایشگاه بورس اعلام کرد) را به نقد کشیده و خواهان کناره گیری وی شده اند.

اما گروهی ضمن تایید این موارد، عامل اصلی را برنامه دولت برای عرضه 150 هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی مختلف، جبران کسری صندوق ها برای پرداخت حقوق از طریق فروش سهام و کمک ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق های بازنشستگی، نوسان گیری سهامداران حقوقی می دانند و بر این باورند تا زمان عرضه این اوراق و به منظور افزایش شانس فروش همه این حجم از اوراق، خبری از رشد بازار نخواهد بود و پیش بینی شاخص 3 میلیون واحدی تا خرداد و تیر هم سرابی بیش نیست!

با این اوصاف بازار سهام باز هم با چالشی سخت و مبهم مواجه شده و ادامه این روند، منجر به تشدید روند فرسایشی و خروج سرمایه و فرار پول خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» حسین | ساعت ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۳/۲۰
0
0
پاسخ
چرا ساز و کار این ابزار قردادهای فروش آتی را توضیح نمیدهند و اینکه این ابزار بر مبنای کدام یک از عقود اسلامی است؟ چطور ممکن است کسی که یک دارایی را هرگز نخریده است، بیاید و آنرا در بازار بفروشد و ارزش آنرا کاهش دهد !!؟؟
» ناشناس | ساعت ۱۴:۶ - ۱۴۰۲/۳/۲۰
0
0
پاسخ
دیگه مردم به دولت اعتماد ندارند
» مهدی | ساعت ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۳/۲۰
0
0
پاسخ
سلام سه هفته قبل ریزش دستوری و حال ریزش دستوری. ملت بروند عرضه جدید خرید کنند.
مدیران ناکارامد 43 به مردم خسارت رساندند
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ