کد خبر: ۲۱۰۵۲۳
۱۱:۸ - ۱۴۰۲/۳/۲۷

رتبه ایران در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و لبنی با صدر نشینی در آسیا
گزارش فائو از:

رتبه ایران در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و لبنی با صدر نشینی در آسیا

طبق گزارش فائو، ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم و برنج دنیا، یازدهمین تولیدکننده و بزرگترین صادر کننده بزرگ گوشت و محصولات لبنی در آسیا است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش چشم‌انداز غذایی جهان، پیش‌بینی کرد تولید غلات ایران در سال 2023 به 18.8 میلیون تن برسد. گندم، برنج و جو، سه غله مهم تولیدی ایران در این سال خواهند بود.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود 13 میلیون تن گندم در ایران طی سال زراعی جاری تولید شود که نسبت به تولید 13 میلیون تنی سال قبل افزایش یا کاهشی نخواهد داشت. با وجود این نیاز ایران به گندم وارداتی در این سال یک میلیون تن کمتر از سال قبل خواهد بود در حالی که طی سال گذشته 5 میلیون تن گندم وارد شده بود. پیش‌بینی می‌شود ایران در سال جاری 4 میلیون تن واردات گندم داشته باشد.

حفظ جایگاه سیزدهمی ایران میان تولیدکنندگان بزرگ گندم دنیا

کل تولید گندم دنیا در سال 2022 بالغ بر 137.7 میلیون تن بود که طبق پیش‌بینی فائو این رقم با 0.6 درصد افزایش به 138.5 میلیون تن در سال 2023 خواهد رسید.

ایران در سال گذشته سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا شناخته شده و انتظار می‌رود در سال جاری نیز همین جایگاه را حفظ کند. اتحادیه اروپا، چین و هند طی سال‌های اخیر سه رتبه نخست تولیدکنندگان بزرگ گندم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

تولید جو در ایران نیز طی سال جاری و با وجود خشکسالی به‌اندازه سال قبل خواهد بود و همچون سال گذشته 3 میلیون تن جو در ایران تولید خواهد شد. فائو انتظار دارد میزان واردات جو توسط ایران طی سال 2023 نسبت به سال قبل 200 هزار تن کاهش یابد و به 2.8 میلیون تن برسد.

همچنین پیش‌بینی شده تولید برنج ایران در سال زراعی جاری کمتر از سال قبل باشد. در حالی که ایران طی سال گذشته 2.3 میلیون تن برنج تولید کرده پیش‌بینی شده تولید برنج ایران در سال جاری بیشتر از 1.9 میلیون تن نباشد. با وجود کاهش تولید برنج، واردات این محصول در سال جاری به‌میزان 200 هزار تن کمتر از سال قبل خواهد بود و انتظار می‌رود ایران طی این سال 1.6 میلیون تن برنج از خارج وارد کند.

ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج در آسیا

آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج در آسیا طی سال 2022 بود. کشورهای آسیایی در این سال 466 میلیون تن برنج تولید کردند که چین با تولید 144 میلیون تنی بزرگترین تولیدکننده این محصول در آسیا بود و هند با 130.8 میلیون تن در رتبه دوم و بنگلادش با 38.3 میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

ایران سال گذشته 900 هزار تن دانه روغنی تولید کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری نیز به همین میزان تولید داشته باشد. کل واردات دانه‌های روغنی توسط ایران سال قبل 2.3 میلیون تن بود که انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به 2.5 میلیون تن افزایش یابد.

میزان تولید انواع گوشت در ایران طی سال جاری هم 2.55 میلیون تن پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود تولید گوشت گوساله و گوسفند در ایران طی این سال افزایش یابد اما تولید گوشت مرغ با کاهش مواجه شود.

ایران سال گذشته 362 هزار تن گوشت گوساله تولید کرد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 371 هزار تن افزایش یابد. تولید گوشت گوسفند نیز از 289 هزار تن در سال قبل به 295 هزار تن در سال جاری افزایش خواهد یافت اما تولید گوشت مرغ ایران در سال قبل 1.92 میلیون تن بود که پیش‌بینی شده این رقم به 1.88 میلیون تن در سال 2023 کاهش یابد.

ایران رتبه 11 تولیدکنندگان بزرگ گوشت در آسیا

ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ انواع گوشت در آسیا طی سال 2022 بود. کل گوشت تولیدی در آسیا طی این سال بالغ بر 156 میلیون تن بود که 94 میلیون تن از این رقم سهم چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشت این قاره است. هند با وجود دارا بودن جمعیتی تقریباً برابر با چین تنها 9 میلیون تن گوشت در سال 2022 تولید کرد.

پیش‌بینی شده تولید شیر و لبنیات در ایران طی سال جاری به 7.8 میلیون تن برسد. ایران سال قبل 7.84 میلیون تن شیر تولید کرده بود.

ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی آسیا

ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بود که 86 هزار تن شیر و لبنیات وارد کرده و در مقابل، 1.58 میلیون تن شیر و لبنیات صادر کرد. 13 درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشورهای دیگر صادر شده است. پیش‌بینی شده صادرات شیر و لبنیات ایران در سال جاری به 1.59 میلیون تن افزایش یابد.

کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن بود که ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشت. 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال سهم ایران بوده و ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
برچسب ها
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ