کد خبر: ۲۱۲۱۷۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۱۹

پیش بینی نرخ تورم ۱۴۰۲ بر اساس رشد نقدینگی و در سه سناریو
دو تحلیلگر اقتصادی بررسی کردند:

پیش بینی نرخ تورم ۱۴۰۲ بر اساس رشد نقدینگی و در سه سناریو

دو تحلیلگر اقتصادی با بررسی رشد نقدینگی در سه سناریوی خوش بینانه، میانه و بدبینانه، نرخ تورم را در سال جاری پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر اقتصادی با بررسی رشد نقدینگی در سه سناریوی خوش بینانه، میانه و بدبینانه در گفت و گو با دنیای اقتصاد، نرخ تورم را در سال جاری پیش بینی کردند.

ادامه سریال تورم در اقتصاد ایران

پیمان مولوی: در سال‌های اخیر تورم به‌عنوان مسبب بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی در ایران شناخته شده و بخش بزرگی از افراد جامعه، بویژه افراد دارای سطح درآمد پایین‌‌‌تر با این پدیده مزمن و خطرناک دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. از همین‌ رو ، بررسی آمار پایه پولی و نقدینگی به‌عنوان مهم‌ترین‌‌‌ های موتور‌‌‌های رشد تورم در اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار است. در سناریوی خوش‌بینانه، رشد متوسط ماهانه ۵. ۲ درصدی نقدینگی مبتنی بر رشد متوسط نقدینگی در ۱۰ سال گذشته رخ خواهد داد.

با این سناریو، رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ درصد می‌‌‌رسد. در این حالت و با در نظر گرفتن قیمت ۴۵ هزار تومانی دلار، ۳۰میلیارد دلار خلق نقدینگی در این سال خواهیم داشت.سناریوی دوم، میانه است که ۵۰ درصد شانس وقوع دارد. در سناریوی میانه، میانگین رشد ماهانه نقدینگی بر اساس متوسط چند سال اخیر، ۳ درصد پیش‌بینی شده و در پی آن رشد نقدینگی در کل سال ۱۴۰۲ معادل ۳۶ درصد خواهد بود.

به این ترتیب در سال جدید بیش از ۴۰ میلیارد دلار خلق نقدینگی خواهیم داشت.در این سناریو اگر رشد اقتصادی بین ۲ تا ۳درصد باشد، نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ بین ۴۵ تا ۵۰ درصد خواهد بود اما اگر این رشد اقتصادی کمتر از ۲ درصد باشد، تورم در کانال ۵۰ تا ۵۵ درصد قرار خواهد گرفت.

اگر شرایط در حوزه فروش نفت و تحریم‌‌‌ها از اوضاع کنونی بدتر شود، سناریوی بدبینانه رخ خواهد داد که بر اساس آن، نقدینگی تا پایان سال ۴۰ درصد افزایش می‌‌‌یابد. احتمال وقوع این سناریو نیز ۴۰ درصد درنظر گرفته شده است. براساس سه‌ الگو، تورم مهمان اقتصاد در سال ۱۴۰۲ خواهد بود و به تورم پایین‌تر از ۳۵ درصد امیدی نیست و حد بالای آن نیز به فراخور رشد اقتصادی و مسائل دیگر بسیار تغییر خواهد داشت.

اگر دولت سیاست پولی را تغییر ندهد و نرخ بهره را بر اساس واقعیت‌‌‌های اقتصادی بالا نبرد، شاهد پایایی تورم کنونی در کوتاه‌‌‌مدت خواهیم بود. همچنین برای بهبود شرایط در بلندمدت، نیازمند رشد اقتصادی بالا بوده که لازمه این رشد اقتصادی، برداشته شدن تحریم‌‌‌ها و شکل‌‌‌گیری توافق جامع با آمریکا است.

تنور تورم روشن خواهد ماند

نیما میرزایی: میانگین تورم در دهه‌‌‌های گذشته  عموما بیش از ۲۰ درصد بود. البته ممکن است در مقاطعی کاهش پیدا کرده باشد که به صورت موقت بوده و عمدتا به ارقام بیش از ۲۰ درصد برگشت داشت. اما در سال‌های اخیر و نزیدک شدن به زمان حال تورم و میانگین آن افزایش یافت که مستقیما در درجه اول به موضوع تحریم‌ها ارتباط دارد و موجب کاهش درآمدهای دلاری شد.

اما در کنار آن بحث ناترازی بانک‌ها و رفتار خارج از حیطه عملیاتی نیز باعث ایجاد موج تشدید تورم در ابتدای دهه ۹۰ و در طول این دهه شد. ولی موضوع مهم افزایش تورم در سال‌های اخیر است. در دورانی که تحریم‌ها رنگ و بو و شدت تازه‌‌‌ای گرفته‌‌‌اند، متناسب با آن و با مدت محدودی تاخیر، جهش‌‌‌های ارزی و بحث تورم مشاهده شد.

سنگین‌ترین فشارها در دوران ترامپ ایجاد شد و از آن تاریخ تا امروز تورم کمتر از ۴۰ درصد لمس نشده و انتظاری که برای پایان سال می‌رود، تداوم این روند است. کاهش تورم یا انتظارات تورمی یک‌ شبه رخ نداده و به تغییرات بنیادین در مسائل مختلف بویژه بحث روابط بین‌الملل نیاز دارد و باید گشایش‌‌‌های محسوسی در این زمینه رخ دهد.

به نظر می‌رسد بعید است با توجه به موضوع مذاکرات و سطح تنش بین طرفین و اختلاف دیدگاهی که دارند، تفاهم مطلوب و توافقی را که دستاوردهای بزرگ اقتصادی و در کنار آن اثراتی بر انتظارات تورمی مردم داشته باشد در وضعیت فعلی دید. بنابراین اگر توافقاتی هم باشد، شدت آن کمتر از آن است که بخواهد تنور داغ تورم را خاموش کند.

در خصوص نرخ بهره نیز حساسیت‌های زیادی وجود دارد و دستکاری و بازی با آن خیلی مقدور نیست. چرا که تجارب تلخ سال ۹۹ اثر مخربی بر بازارسرمایه گذاشت. در نتیجه به نظر نمی‌رسد افزایش شدید نرخ بهره و کاهش معنادار آن را شاهد بود و احتمالا در کانال‌های فعلی و چارچوبی که شورای پول و اعتبار برای آن تنظیم کرده بود نوسانات محدودی خواهد داشت.

در نهایت ممکن است با اخبار مثبت برجامی در سطح محدود انتظارات تورمی کمی تعدیل شود و اعداد پایین‌تر از ۴۰‌ درصد را نیز لمس کند اما مشابه اتفاقات سال‌های سخت تحریمی اخیر این موضوع احتمالا موقت خواهد بود و حتی اگر رخ دهد، مجددا مسائل مختلفی را که به تورم افسارگسیخته یا بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصدی منجر می‌شود خواهیم داشت. همچنین شاهد تکرار اتفاقات سال‌های اخیر و در آینده میان‌مدت خواهیم بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ