کد خبر: ۲۱۲۷۳۸
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۵/۷

نتایج نظرسنجی از مردم: پیشنهاد بازنشستگی ۵۵ و ۴۸ سالگی مردان و زنان
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:

نتایج نظرسنجی از مردم: پیشنهاد بازنشستگی ۵۵ و ۴۸ سالگی مردان و زنان

مرکز پژوهش‌های مجلس با انجام نظرسنجی مدعی شد مردم با افزایش سن بازنشستگی موافق هستند و میانگین سن بازنشستگی مردان و زنان باید ۵۵ و ۴۸ سالگی باشد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نتایج افکار سنجی درباره نگرش مردم به صندوق های بازنشستگی و سن بازنشستگی، اعلام کرد: در سال‌های اخیر، مشکلات و چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی به یکی از چالش‌های جدی نظام حکمرانی تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان و مسئولان نسبت به پیامدهای این بحران هشدار داده‌اند.

تداوم وضعیت فعلی ممکن است برخی صندوق‌ها را با مشکل جدی مواجه کند. از این رو به نظر می‌رسد تدوین و اجرای اصلاحات بنیادین در نظام بازنشستگی امری اجتناب ناپذیر است. برای این منظور طرح‌ها و ایده‌های مختلفی از سوی کارشناسان و خبرگان این حوزه مطرح شده است.

میانگین سن بازنشستگی مناسب مردان و زنان

داده‌های این گزارش از ۱۷ تا ۲۷ دی سال قبل گردآوری و جامعه آماری پیمایش همه افراد ۱۸ سال و بیشتر بودند و ۱۲۰۰ پرسشنامه تلفنی و یا روش نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت، گردآوری شده است.

نتایج افکارسنجی درباره ضرورت بیمه بازنشستگی هم نشان داد: از نظر ۸۵.۵ درصد از مردم، لزوم داشتن بیمه بازنشستگی  بسیار زیاد یا زیاد است. در حالی که ۶.۶ درصد ضرورت داشتن بیمه را کم یا بسیارکم عنوان کرده اند. میانگین سن بازنشستگی مناسب مردان و زنان ۵۵ و ۴۸ سالگی برآورد شده است.

۶۲.۲ درصد از مردم مستمری بازنشستگی را به عنوان منبع درآمد در دوران سالمندی در نظر گرفته اند. ۱۶.۷ درصد نیز درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در ملک و بازار را در نظر دارند. ۲۴.۴ درصد هم هیچ منبع درآمدی برای دوران سالمندی در نظر نگرفته اند.

از نظر ۳۱.۸ درصد از مردم، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از لحاظ مالی خوب یا بسیار خوب است. در حالی که ۲۲.۳ درصد وضعیت را بد و ۲۵.۶ درصد آن را بحرانی می‌دانند. ۲۳.۷ درصد هم علت این وضع بد و بحرانی را مدیریت ناکار آمد صندوق‌ها، ۲۲ درصد فساد مالی، ۲۰.۴ درصد بی ثباتی اقتصادی ، ۱۹ درصد عملکرد نامناسب دولت و ۴.۴ درصد افزایش تعداد بازنشستگان می‌دانند.

بیش از نیمی از بازنشستگان شامل ۵۳.۲ درصد اذعان کرده‌اند اگر در زمان بازنشستگی،  محدودیتی برای سن وجود نداشت، مایل به ادامه اشتغال بودند اما ۴۰.۳ درصد تمایلی به ادامه اشتغال نداشتند.

۴۲.۷ درصد از بازنشستگان معتقدند اگر دیرتر بازنشسته می‌شدند وضعیت مالی خانواده بهتر بود اما ۱۴.۹ درصد معتقدند در چنین شرایطی وضعیت بدتر می‌بود. برای ۳۸.۳ درصد نیز وضعیت مالی فرقی نمی کرد.

مهمترین دلیل اشتغال مجدد بازنشستگان و مشکل اصلی صندوق

مهمترین دلیل اشتغال مجدد بازنشستگانی، کافی نبودن حقوق بازنشستگی عنوان شده است. ۵۵.۶ درصد بازنشستگان هم مهمترین مشکل با صندوق‌های بازنشستگی را به غیر از مشکل مالی در زمینه خدمات درمانی می دانند. بازنشستگان معتقدند میانگین حقوق ۴ سال و ۴ ماه آخر خدمت باید مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی قرار گیرد.

۵۰.۳ درصد از افرادی که هرگز تجربه پرداخت بیمه نداشته اند اصلاً احتمال نمی دهند در چند سال آینده خود را بیمه بازنشستگی کنند و ۲۴.۳ درصد احتمال آن را کم می دانند. در حالی که ۱۷.۷ درصد به میزان زیاد یا بسیار زیادی احتمال می‌دهند در آینده خود را بیمه کنند. ۸۳.۷ درصد از افراد دارای تجربه پرداخت بیمه معتقدند اگر بیمه بازنشستگی اختیاری بود بازهم بیمه می کردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me.boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ