کد خبر: ۲۱۶۱۷۸
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۸/۹

احتمال بانک جهانی از افزایش ۷۵ درصدی قیمت نفت و تا ۱۵۷ دلاری هر بشکه!

احتمال بانک جهانی از افزایش ۷۵ درصدی قیمت نفت و تا ۱۵۷ دلاری هر بشکه!

طبق احتمال بانک جهانی، تشدید جنگ خاورمیانه منجربه کاهش ۶ تا ۸ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت و سپس گرانی تا ۷۵ درصدی و بین ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلاری هر بشکه خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، بانک جهانی با اشاره به رشد 6 درصدی نفت از زمان جنگ حماس و اسرائیل، اعلام کرد: انتظار می‌رود متوسط قیمت جهانی نفت در سه‌ماه پایانی سال جاری میلادی به 90 دلار در هر بشکه و در کل سال 2023 به 81 دلار برسد. این پیش بینی ناشی از آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا بوده و تشدید درگیری خاورمیانه این محدوده قیمت را بسیار افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، 3 پیش بینی بر اساس مشاهدات تاریخی و اثر درگیری‌های منطقه‌ای از آغاز دهه 1970 وجود دارد. در پیش بینی اول که طبق کمترین اختلال در عرضه نفت معادل کاهش تولید حدود 500 هزار تا 2 میلیون بشکه‌ای جنگ لیبی در 2011 است، قیمت نفت در سه‌ماه پایانی بین 93 تا 102 دلار در هر بشکه خواهد بود.

در پیش بینی دوم، کاهش تولید معادل جنگ عراق در 2023 و برابر با 3 تا 5 میلیون بشکه در روز خواهد بود و قیمت نفت را تا محدوده 109 و 121 دلار در هر بشکه بالا می‌برد.

و در آخر اختلال شدید عرضه نفت در تحریم نفتی اعراب در سال 1973 و با کاهش 6 تا 8 میلیون بشکه در روز است که در این صورت ، پیش بینی می شود قیمت نفت با افزایش 75 درصدی 140 تا 157 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

طبق گفته اقتصاددان‌های بانک جهانی، افزایش قیمت نفت به‌معنای افزایش قیمت مواد غذایی بوده و اگر این شوک قیمت عملی شود، تورم قیمت مواد غذایی باز هم  بیشتر خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ