کد خبر: ۲۱۷۷۹۶
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۹

واکنش آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس به گزارش جدید آژانس درباره ایران

واکنش آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس به گزارش جدید آژانس درباره ایران

آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش به گزارش جدید آژانس مبنی بر افزایش تولید اورانیوم غنی‌ شده ایران، بیانیه صادر کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس بعد از گزارش جدید رافائل گروسی مدیر کل آژانس مبنی بر افزایش تولید اورانیوم غنی‌ شده ایران در هفته‌های اخیر، اقدام به صدور بیانیه ایی کردند.

اساس این گزارش، طبق این بیانیه، گزارش آژانس در 26 دسامبر 2023 نشان می‌دهد ایران نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده را در سایت‌های نطنز و فردو به 60 درصد افزایش داده تا آن را به سطح مشاهده شده بین ژانویه تا ژوئن 2023 برساند. این واقعیت‌ها گامی در مسیر اشتباه بوده و این جهت گیری، منجر به سه برابر شدن تولید ماهانه اورانیوم غنی شده به 60 درصد و تشدید برنامه هسته ای  شد که محکوم می شود. 

تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و سطوح تولید گزارش شده در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو و همچنین تاسیسات غنی سازی سوخت آزمایشی با خطر گسترش قابل توجهی همراه است.

همچنین به تصمیم ایران برای بازگشت به الگوی آبشاری مشابه کشف اوایل سال جاری توسط آژانس در فردو ، توجه می‌ شود. اعلام دیرهنگام این تغییر در پیکربندی ژانویه 2023، تمایل ایران به همکاری شفاف با آژانس را با تردیدهای جدی مواجه کرده بود. این تصمیمات نشان دهنده عدم تمایل ایران به کاهش تنش با حسن نیت و منعکس کننده رفتار غیرمسئولانه در زمینه تنش منطقه ای است.

بنابراین ایران باید فورا ضمن لغو این اقدامات و کاهش برنامه هسته‌ای، کاملا" با آژانس همکاری کند تا قادر به تضمین برنامه هسته ای منحصرا صلح آمیز باشد. 

آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس به راه حل دیپلماتیک متعهد هستند و بر عزم جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای، تاکید می کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ