کد خبر: ۲۱۷۹۳۵
۱۳:۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

علت افزایش تورم در آذر از زبان وزیر اقتصاد/ افزایش ۵۵ درصدی بودجه عمرانی

علت افزایش تورم در آذر از زبان وزیر اقتصاد/ افزایش ۵۵ درصدی بودجه عمرانی

وزیر اقتصاد با اشاره به علت افزایش ۷ دهم درصدی تورم در آذر، گفت: حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در نشست خبری گفت: هدف گذاری ستاد اقتصادی دولت تمرکز بر انضباط بخشی از جمله ایجاد ثبات در اقتصاد و بخش مالیه دولت مانند کاهش کسری بودجه و کاهش قدرت موتورهای ایجاد تورم است که طی چند سال گذشته تبدیل به اولویت جدی شد. همچنین تسهیل فضای کسب و کار و سرمایه گذاری و برگرداندن پیش بینی پذیری به اقتصاد بخش دیگری از اهداف اقتصادی دولت است.

وی افزود: کاهش نرخ تورم به عنوان برنامه اصلی در صدر پیگیری‌های بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها بوده که ثمرات آن از طریق ثبات بازار ارز و کاهش نقدینگی ۱۰ ماهه مشاهده می شود. در آذر هم نرخ تورم ۷ دهم درصد افزایش یافت که ناشی از مشکلات هزینه‌ چند قلم کالای خاص از جمله خوراکی‌ها بود. به عنوان نمونه اختلال در هزینه‌های تولید گوشت قرمز سبب افزایش تورم خوراکی‌ها به ۴.۱ درصد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: برای رفع این مشکل وزارت کشاورزی سعی کرد با واردات، کسری بازار را مرتفع کند.بر همین اساس ماهانه ۶ و ۸ هزار تن گوشت گرم و منجمد برای تأمین بازار گوشت قرمز وارد می‌شود تا اختلال موضعی بازار گوشت حل شود.

خاندوزی توضیح داد: طبق گزارش خزانه داری تا پایان آذر حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافت. در حد فاصل آبان و آذر هم بخش زیادی از عقب افتادگی نیمه نخست سال جبران و ۷۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پرداخت شد.

وی گفت: در رابطه با زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در موعد قانونی باید قیمت اعلام و بر اساس قانون از سال گذشته این قیمت از سوی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام می‌شود. رایزنی‌های نهایی برای اینکه قیمت به جمع بندی نهایی برسد در حال انجام بوده و تا پایان هفته آینده نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ