کد خبر: ۲۲۱۶۲۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

واکنش بانک مرکزی به ادعای صدا و سیما درباره توزیع رانت برای سفرهای خارجی

واکنش بانک مرکزی به ادعای صدا و سیما درباره توزیع رانت برای سفرهای خارجی

بانک مرکزی، ادعای صدا و سیما مبنی بر توزیع رانت ۵ هزار میلیارد تومانی برای سفرهای خارجی را غیر کارشناسی و نادرست اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: اخبار شبانگاهی اخیرا طی گزارشی با عنوان توزیع رانت ۵ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سفر های خارجی منتشر و انتقاداتی نسبت به سیاست اخیر مبنی بر افزایش سرانه ارز مسافرتی با ادبیاتی غیر کارشناسی و غلط کرده ‌است.

طبق ادعا، آمار مسافرین خارجی نوروز سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر اعلام و بر مبنای این آمار، میزان مبلغ فرضی خروج ارز ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شد. بررسی آمار تخصیص ارز مسافرتی هوایی در بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ حاکی از تقاضای ارز موضوع این سرفصل، صرفاً توسط ۳۴.۴ هزار نفر بوده و این آمار کمتر از یک دهم آمار مورد استفاده در برآورد ارائه شده است.

تخصیص ارز مسافرتی هوایی بطور کامل در چارچوب نیاز ارزی احصاء شده در بخش سوم مقررات ارزی بانک مرکزی و برای مسافرت‌های هوایی با اهداف مختلفی نظیر زیارتی، گردشگری، آموزشی و اداری انجام می‌گیرد که قانوناً بانک مرکزی مکلف به پاسخگویی به این تقاضا بر اساس نرخ مستخرج از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز است.

ساز و کار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه‌ای طراحی شده تا ارز تخصیصی صرفاً به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی به مسافران بعد از درگاه خروجی فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه‌های بین المللی پرداخت شود. از این‌رو ادعای مطرح شده در برخی مصاحبه‌ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت توسط متقاضی و یا استفاده از بلیط تقلبی برای کسب عایده از اختلاف قیمت در بازار میسر نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ