کد خبر: ۲۲۲۲۲۵
۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۱/۱۹

پیش بینی بازدهی بورس در سال جاری و شرط پایان بلاتکلیفی سهامداران
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

پیش بینی بازدهی بورس در سال جاری و شرط پایان بلاتکلیفی سهامداران

دو کارشناس بازار سرمایه، پایان بلاتکلیفی سهامداران را مشروط به سرانجام تنش های منطقه ای دانسته و بازدهی بورس را کمتر از نرخ تورم پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه اتمام بلاتکلیفی سهامداران را مشروط به سر انجام تنش های منطقه ای دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، بازدهی بورس را کمتر از نرخ تورم پیش بینی کردند.

جواد فلاحیان: بازار سهام نسبت به انتشار اخبار گوناگون سیاسی بطور معمول واکنش‌های تند و سریعی نشان می‌دهد. ریسک‌ های سیاسی از این دست به دلیل نوع سیستماتیک‌، بورس را با شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. پس از اینکه دوشنبه تنش‌های منطقه‌ای با شیب پرفشاری شدت گرفت، انتظارات عکس‌العمل ایران باعث شد سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران با اما و اگرهای بسیاری روبرو شود.

از همین رو برخی سهامداران اقدام به فروش سهام کردند و در بازارهایی که ریسک پایین‌تری داشتند اقدام به سرمایه‌گذاری کردند. از سوی دیگر برخی سهامداران نیز با توجه به ارزندگی بازار، اقدامی در راستای فروش سهام نکردند و همچنان در انتظار واکنش بازارها به ریسک‌های گوناگون ماندند.

سردرگمی و بلاتکلیفی تا زمانی که تنش‌های منطقه‌ای به سرانجام نزدیک نشود، ادامه‌دار خواهد بود. تا زمانی که عواملی چون ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک سایه سنگینی بر بازارهای مالی بخصوص بورس بیفکنند، نمی‌توان روند طبیعی و به دور از هیجان را برای بازارها متصور بود.

امیر ندیری: به نظر می‌رسد بورس مانند سال گذشته بازدهی کمتر از نرخ تورم داشته باشد. دلیل آن را نیز می‌توان در هدف‌گذاری بانک مرکزی مبنی بر کاهش رشد نقدینگی تا ۲۳ درصد جست‌ و جو کرد. برای فراهم شدن شرایط رشد نقدینگی ۲۳ درصدی باید ابزارهای سیاست پولی مانند نرخ بهره افزایش پیدا کند. این عوامل باعث می‌شود نقدینگی کمتری به بورس سرازیر شود و رمقی برای رشد نداشته باشد. وقوع ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک با وجود گذرا بودن، اثر منفی را بر وضعیت فعلی دوچندان کرده است.

سرمایه‌گذاران نیز در تحلیل‌ها این عوامل را در نظر می‌گیرند و برخی تصمیم به کوچ از بازارهای پرریسک می‌‌گیرند. از طرفی ابزارهایی مانند صندوق تثبیت توسعه حمایت‌گری‌ها را در مواقع بحرانی بروز می‌دهد. به نظر می‌رسد روند در روزهای آینده متعادل منفی باشد و تا زمانی که سایه سنگین این ریسک‌ها و بلاتکلیفی در سرانجام تنش‌ها ادامه پیدا کند، نمی‌توان روند مشخصی ترسیم کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ