کد خبر: ۴۳۹۸۹
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۶

آمریکا به دنبال کاهش عمدی ارزش دلار

آمریکا به دنبال کاهش عمدی ارزش دلار

منتخب وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد ارزش دلار را برای افزایش رقابت پذیری صادرات کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اسپوتینک،‌ استیون منوچین گزینه انتخابی دونالد ترامپ برای تصدی خزانه داری آمریکا اعلام کرد ارزش دلار در شرایط کنونی بسیار بالا رفته و همین امر عواقب منفی را برای اقتصاد آمریکا و تولیدات این کشور دربرداشته است.

وی ادامه داد:‌ در دوره‌های مختلف تقویت بیش از حد دلار می‌تواند تأثیرات منفی کوتاه‌مدتی را بر اقتصاد آمریکا بگذارد. اخیراً نیز سنای آمریکا نسبت به افزایش 25 درصدی ارزش دلار در برابر ارزهایی مانند یورو ابراز نگرانی کرده بود. به دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر در اروپا نظیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارزش ارزهایی مانند یورو و پوند به میزان قابل‌توجهی کاهش داشته است.

منوچین پیشتر در بانک گلدمن ساکس فعالیت می‌کرد و در حال حاضر مراحل معرفی خود به سنا از سوی ترامپ به‌عنوان وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا را طی می‌کند. این انتخاب ترامپ در معرفی یک بانک‌دار به‌عنوان متصدی امور مالی آمریکا نشان می‌دهد وی تمایل دارد تا کنترل بیشتری را بر سیاست‌های پولی اقتصاد آمریکا داشته باشد و احتمالاً این مسئله به مناقشه بین دولت و بانک مرکزی این کشور منجر خواهد شد.

در دولت قبلی آمریکا این نگاه وجود داشت که افزایش ارزش دلار این ارز را پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل خواهد کرد، اما دولت جدید معتقد است کاهش ارزش دلار می‌تواند هزینه واردات در این کشور را افزایش داده و در نتیجه واردات را کاهش دهد و همچنین کاهش ارزش دلار صادرات آمریکا را نیز افزایش خواهد داد.

احتمال اجرای سیاست‌های کاهش ارزش دلار از سوی آمریکا در حالی تقویت می‌شود که بانک مرکزی این کشور متعهد به عادی‌سازی ارزش دلار در بازار جهانی بوده و با افزایش تدریجی نرخ بهره در این کشور ارزش دلار در بازار را بالا می‌برد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد پس از خروج آمریکا از قرارداد شراکت ترانس پسفیک،‌ آمریکا به دنبال تجدیدنظر در قرارداد تجارت آزاد نفتا خواهد بود که همین  امر ناخودآگاه جذابیت دلار در بازار جهانی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ