کد خبر: ۴۹۵۷۶
۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۲/۱۹

۹ میلیون سهامدار منتظر پاسخ ۶ نامزد به ۱۵ سئوال/ پیشنهاد برای مناظره مهم
بورس پرس گزارش می دهد:

۹ میلیون سهامدار منتظر پاسخ ۶ نامزد به ۱۵ سئوال/ پیشنهاد برای مناظره مهم

جمعیت ۹ میلیونی سهامداران و مدیران شرکت ها انتظار دارند در سومین و مهمترین مناظره ۶ نامزد ریاست جمهوری، حداقل به ۱۵ سئوال مرتبط با بازار سرمایه و اقتصاد و بورس پاسخ داده شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تاکنون نیمی از ایام تبلیغات برای مشخص شدن دوازدهمین رئیس جمهور سپری شده و حدود 10 روز دیگر نتیجه این رویداد بسیار مهم در آینده ایران نهایی خواهد شد. طی این مدت هم دو مناظره تلویزیونی 6 نامزد برگزار شده اما اکثریت آحاد جامعه منتظر اعلام مواضع نامزدها در سومین مناظره هستند که جمعه 22 اردیبهشت با محوریت اقتصاد پخش خواهد شد.

کارشناسان معتقدند تاکنون نمی توان پیش بینی های قابل اتکایی از پیروز این میدان مهم سیاسی و یا احتمال کشیده شدن به دور دوم داد اما با اعلام برنامه های اقتصادی ، قسمت مهمی از تصمیم رای دهندگان روشن تر از قبل خواهد شد. به همین دلیل، سومین مناظره اهمیتی ویژه داشته و می تواند نتایج تعیین کننده ایی را رقم زند.

پیشنهادی برای مناظره مهم و انتظار حداقلی از 6 نامزد

در این میان عده ایی از اقتصاددانان و فعالان بازار سرمایه پیشنهاد می دهند با توجه به این اهمیت و لزوم تشریح و تبین دیدگاه ها و برنامه های اقتصادی نامزدها، بهتر است کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یا زمان بیشتری را برای سومین مناظره در نظر بگیرد یا اینکه علاوه بر روز جمعه ، زمان دیگری هم برای مناظره مدنظر قرار دهد تا این موضوع مهم در دو قسمت، پخش شود.

هرچند با توجه به برنامه ریزی قبلی و محدودیت زمانی ، احتمال عملی شدن چنین پیشنهادی اندک به نظر می رسد اما از 6 نامزد انتظار می رود، واقعیت های اقتصاد کشور را چنان درک و سپس صادقانه و بی غرض بازگو کرده و برنامه هایی ارایه دهند تا ضمن مشخص شدن چهره اقتصادی دولت آینده، منجر به افزایش امیدواری مردم به بهبود شرایط معیشتی و کسب و کار شوند.

بورس؛ حلقه مفقوده یا اولویت ویژه رئیس جمهور آینده؟

بازارسرمایه طی سال های اخیر بی شک به دلایلی چون حضور بیش از 9 میلیون سهامدار ، آزاد سازی سهام عدالت بیش از 49 میلیون نفر، افزایش نقش تامین مالی و کمک به دولت در مواردی مانند تامین منابع مالی خرید تضمینی گندم و فروش انواع اوراق و عرضه اسناد خزانه و...، حضور بیش از 40 صنعت و شرکت ها و بانک های بزرگ، کارکردهای بی نظیر بورس های کالا، انرژی و جذب حوزه های جدید اشتغال مانند استارت آپ ها در فرابورس و... به جایگاهی ویژه رسیده اما از آن سو رکود اقتصادی، زیان سهامداران ، عدم حمایت عملی از صنایع و شرکت ها، رویدادهایی چون توقف نماد بانک ها به دلیل اختلاف بانک مرکزی و سازمان حسابرسی و ... منجر به عقب ماندگی ویترین اقتصادی کشور شده است.

این در حالی است که در دو مناظره قبلی هیچ یک از 6 نامزد هنگام طرح مسائل اقتصادی، به بازارسرمایه اشاره ایی نکرده اند و نامی از بورس هم نبردند اما فعالان بازار سرمایه منتظرند تا ببینند کدام یک از نامزدها چه برنامه هایی برای آینده این بازار و همچنین مولفه های موثر بر آن و اقتصاد از جمله نرخ سود بانکی، مهار رشد نقدینگی، تورم ، سرمایه گذاری خارجی، اصلاح قوانین مرتبط با صنایع و صادرات و واردات ، بازار مسکن، سهام عدالت، و مهمتر از همه چه سیاستی برای معقول و متوزان کردن بازارها و ممانعت از رشد شتابان بی منطق بازارها ( مانند تجربه سال های گذشته بازارهای مسکن و ارز و... ) و جلوگیری از احساس زیان مردم در برابر رشد دیگر بازارها و حتی صنایع بورسی دارند تا مشخص شود آیا بورس حلقه مفقوده خواهد بود یا اولویت ویژه رئیس جمهور آینده؟

برهمین اساس ، حداقل 15 سئوال با محوریت بازار سرمایه و مرتبط با اقتصاد از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح است که هرچند انتظار می رود در مناظره سوم به اکثریت آنها اشاره شود اما برای یبان نظرات بخشی از افکار عمومی بازار سرمایه اعلام می شود تا شاید کمکی باشد به مشاهده واقعیت های این بازار و بهتر شدن شرایط برای گروهی از مردم که با پذیرش بیشترین ریسک، نقش مهمی در کنترل قسمتی از تورم و همراهی با اهداف کلان اقتصادی ایفا کرده اند. 

بنابراین از 6 نامزد درخواست می شود در مناظره سوم، به صورت روشن و مشخص در مورد بورس و بازارسرمایه و سایر بازارها ( شامل بازارهای پول، ارز ، مسکن، نیروی کار و مدیریت) وبرنامه های آینده، همچنین مصوبات درست یا نادرست مرتبط با اقتصاد و حوزه های اختیار عمل اعلام مواضع کنند.

طرح حداقل 15 سئوال از نامزدهای ریاست جمهوری:

1- بازارسرمایه و بورس به همراه بازارهای بدهی و کالا چه جایگاهی در برنامه های اقتصادی رئیس جمهور آینده دارد و چه حمایت های عملی از بازار سرمایه و صنایع خواهد شد؟ 

2- سرمایه گذاران خرد و کلان و فعالان حقیقی و حقوقی بازارسهام چه انگیزه ها و تصویری از حال و آینده باید داشته باشند تا به فرض سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت ، بعد از چند سال به سود مناسبی برسند و بازار سرمایه بتواند همچنان به نقش های مثبت خود ادامه دهد؟

3- چه برنامه هایی برای ایجاد توازن و جلوگیری از رشد شتابان بازارها وجود دارد تا مردم مانند تجربه بازارهای ارز و مسکن در گذشته، احساس غبن نکنند؟

4 - برای مواردی چون دخالت یا عدم دخالت در نرخ سود بانکی، سیاست های پولی، نقدینگی جامعه، سهام عدالت، سیاست های تشویقی و تنبهی در بخش های صنعت، مالی و پولی، کشاوری ، مسکن و خدمات، تحقق اهداف 1404 و اول شدن اقتصاد ایران در منطقه ، جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه گذاران در بخش های مختلف  چه برنامه ایی مطرح است؟

5 - آیا سیاست های اقتصادی انبساطی یا انقباظی و ضد تورمی خواهد بود؟ 

6 - پرداخت بدهی دولت به بانک ها و پیمانکاران چگونه خواهد بود و آیا بازار بدهی بزرگتر خواهد شد؟

7 - آیا تصدی گری دولت در شرکت ها از طریق سهام عدالت و مالکیت 15- 20 درصدی در شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا و بانک ها ادامه خواهد داشت؟

8 - رقم یارانه ثابت می ماند یا افزایش خواهد یافت؟

- آیا صنایع کماکان برای محرومیت زادیی باید پخش شوند یا براساس موقعیت جغرافیایی ، امکان سنجی شده و فعالیت خواهند کرد؟

9 - مولفه هایی چون بهره ملکانه در افزایش ظرفیت معادن، تامین آب و برق اجباری برای شرکت هایی چون ملی مس و گل گهر مثبت خواهد بود یا منفی؟

10 - سیاست های مالیاتی مواردی چون مالیات بر ارث و مسکن قابل قبول هست یا خیر و چه برنامه افزایش مالیات به شرط عدم فشار به تولید کنندگان وجود دارد؟

11 - محدودیت های قیمت گذاری کالاهای اساسی و حقوق و دستمزد مدیران و کارگران چه خواهد شد؟

12 - آیا فروش ضرب الاجلی دارایی های بانک ها آن هم در شرایط رکودی امکان پذیر است و بانک های و شرکت های با قیمت های کمتر از 100 تومان مانند بانک های صادرات و تجارت و ذوب آهن خواهند توانست افزایش سرمایه دهند یا خیر؟

13 - آیا برای حذف رانت برنامه هایی برای بورس کالا که نقش مهمی در شفافیت قیمت گذاری و عرضه انواع محصول و اوراق دارد، مد نظر است؟

14 - آیا بورس انرژی شاهد عرضه و صادرات نفت و گازوئیل خواهد بود یا با همین وضعیت ادامه فعالیت خواهد داد؟

15 - چه منشور مشخصی برای کسب و کار و دولت الکترونیک وجود دارد؟

...

و چندین و چند سئوال و موضوع دیگر که در صورت مشخص شدن این ابهامات و عمل رئیس جمهور آینده ، می توان شاهد رشد اقتصادی ایران و رضایت نسبی سرمایه گذاران و افزایش اشتغال و کسب و کار و سایر نتایج مثبت بود.

علی رضایی زاده / سر دبیر بورس پرس

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۲/۱۹
0
0
پاسخ
بسیار عالیست مرسی.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ