کد خبر: ۷۲۰۲۱
۱۲:۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸

مافیای تکدی‌گری و درآمد روزانه ۱.۵ میلیاردی

مافیای تکدی‌گری و درآمد روزانه ۱.۵ میلیاردی

به گفته مسئولان، مافیایی تکدی‌گری با سوءاستفاده از کودکان و تحریک حس ترحم مردم، آنها را سر چهار راه‌ها کشانده تا به جای خوراکی، فقط تقاضای پول کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اظهارات مسئولان، امروزه باندهای مافیایی تکدی‌گری به دنبال سوءاستفاده از کودکان و تحریک حس ترحم مردم، آنها را به سرچهار راه ها می کشانند تا جایی که سن گدایان قدری کمتر و کوتاه قد هم شده اند. حتی به آنها آموزش می دهند خوراکی و غذا از دست مردم نگیرند و آن را پس بزنند و فقط تقاضای پول کنند.

حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از حذف پدیده تکدی‌گری پایتخت با مشارکت شهرداری خبر داد و به فارس گفت: طرح جمع آوری متکدیان پایتخت موضوع جدیدی نیست و طبق هماهنگی‌های گذشته در حال انجام بوده و متوقف نشده است.در این طرح که با مشارکت شهرداری انجام می شود متکدیان از سرچهارراه ها جمع آوری و در سامان‌سراها به صورت موقت نگهداری می شوند.

وی افزود: تعداد زیادی از آنها نزدیک به 70 درصد کودکان متکدی غیر ایرانی هستند،تعدادی هم متکدیان خارجی هستند که به صورت غیرقانونی وارد شده و به تکدی گری مشغول هستند.هر متکدی که با حکم قاضی به ما سپرده شود تحت مراقبت بهزیستی قرار می گیرد، برخی از متکدیان که اهل تهران نیستند بعد از حکم قاضی به شهرستان خودشان سپرده می شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت کشور متولی اصلی سازمان‌دهی متکدیان است چراکه ساماندهی متکدیان و آئین نامه های آن برعهده این وزارتخانه است، اما آنچه برعهده بهزیستی است آئین نامه کودکان است که مورد بازنگری قرار گرفته و با استفاده از ظرفیت سایر بخش‌ها در آینده نزدیک امیدواریم شاهد حذف پدیده تکدی‌گری در پایتخت باشیم.

مسعودی فرید با بیان اینکه در ماه های آینده فازهای بعدی طرح جمع‌آوری متکدیان اجرا خواهد شد،گفت: البته علاوه بر جمعیت زیر 18 سال، سالمندان و متکدیان معلول نیز زیرمجموعه بهزیستی قرار می گیرند.از طرفی قانونی در رابطه با بحث متکدیان در سال 87 وجود دارد که اصل کار با فرمانداری و  استانداری و محوریت این امر به شهرداری‌ها داده شده و شهرداری طبق قانون باید متکدیان را در مکان‌های موقتی نگهداری کند تا وضعیت آنها از نظر بیماری‌های واگیر مشخص شود یا اینکه سابقه جرم و بزهکاری نداشته باشند.

وی اظهار داشت: در تهران و آخرین برنامه ای که اجرا شد در بحث معلولان و سالمندان متکدی 300 نفر از شهرداری به سازمان بهزیستی سپرده شد که اغلب متکدیان بی‌خانمان بودند.در بحث کودکان زیر 18 سال نیز سالانه حدود 1300 نفر فقط در تهران در بحث تکدی گری از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند که ممکن است خدمات را به صورت روزانه یا شبانه‌روزی دریافت کنند.

درآمد روزانه بین یک تا 1.5 میلیارد تومان گدایان تهرانی

سال گذشته اعلام شد مجموع درآمد سالانه‌ گدایان در تهران بدون احتساب مالیات بر درآمد و عوارض شهرداری، نزدیک به 500 میلیارد تومان است. درآمدی که از مجموع صدقات جمع‌آوری شده درکمیته امداد در سال گذشته که 270 میلیارد تومان بوده‌ بیشتر است.یعنی به عبارتی این گدایان روزانه بین یک تا 1.5 میلیارد تومان درآمد دارند.

رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز به فارس گفت: 70 درصد از متکدیان پس از آزادی از سامانسراها به دلیل درآمد میلیونی مجدد متکدی می‌شوند و در تهران چون امکان نگهداری از 700 متکدی زن و مرد مقدور است، نگهداری در این سامانسرا ها به صورت شبانه روزی بوده و معتادان متجاهر و کودکان متکدی را شامل می شود.

وی افزود: اگر متکدی فردی حرفه ای باشد پرونده وی به قضات ارجاع شده و پس از دریافت حکم قضایی برای اسکان تعیین تکلیف می شود. متکدیان به 2 دسته تقسیم می شوند یا حرفه ای هستند یا از سر نیاز گدایی می کنند، متکدیان حرفه ای حدود 1500 نفر را شامل می شوند، این متکدیان از 21 روز تا 3 ماه در سامان سراها نگهداری می شوند که بعد از طی این مدت آزاد می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه متکدیانی که با هدف سوء استفاده از مردم تکدی گری می کنند با حکم قضایی می توانند بیش از 3 ماه در سامان سرا تحت نگهداری قرار بگیرند ادامه داد: سامان سراهای قابلیت ارائه مجموعه ای از خدمات پزشکی و درمانی به این متکدیان را دارند.

قدیمی گفت: زمانی که یک متکدی بطور متوسط روزانه بین 400 هزار تومان تا 2 میلیون تومان درآمد دارد از بهزیستی چه انتظاری می توان داشت؟ایراد اصلی به پیگیری های بعدی بر می گردد، مواد قانونی حتی حبس را هم برای متکدیان حرفه ای در نظر گرفته اما اعمال نمی شود.ما در حوزه جذب آنها مشکلی نداریم اما زمانی که متکدی درآمد میلیونی دارد پس از آزادی دوباره به کار خود برمی گردد و به نظر می رسد در میزان مجازات این متکدیان باید بازنگری صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: به متکدیان، حرف مختلف معرفی می کنیم اما نزدیک به 70 درصد از این متکدیان پس از آزادی به کار تکدی گری بر می گردند.تا زمانی که مردم به متکدیان کمک می کنند، نباید انتظار داشت از میزان متکدیان در سطح شهر کاسته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فردوسی؟ | ساعت ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
پاسخ
والله اگه انقدر درامد داره ما هم بریم سر چهارراه!
از بورس که خیری ندیدیم !
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ