کد خبر: ۷۳۰۹۵
۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰

بررسی ۷ نماینده مجلس از دو معضل مهم در زلزله احتمالی تهران

بررسی ۷ نماینده مجلس از دو معضل مهم در زلزله احتمالی تهران

اعضای کمیسیون عمران مجلس در خصوص اقدامات لازم جهت مقابله با زلزله احتمالی تهران و مدیریت بحران توضیحاتی دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، عصر دیروز اعضای کمیسیون مجلس با حضور در ساختمان مدیریت بحران شهرداری تهران از بخش های مختلف سازمان، مانیتورینگ های لرزه نگاری و سامانه رصد هوشمند آن بازدید کرده و از نزدیک در جریان روند فعالیت های این سازمان قرار گرفتند.

احمد صادقی جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران و رئیس سازمان پیشگیری مرکز بحران شهر تهران با اشاره به زمین لرزه اخیر رخ داده در پایتخت گفت: شهر تهران در معرض مخاطرات متعدد قرار دارد اما آمادگی های بسیاری در شهرداری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران برای مقابله با آن ها صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح جامع مدیریت بحران مصوبه مجلس بوده، افزود: شرح وظایف دستگاه های مختلف در این مصوبه ذکر و تاکنون اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.متاسفانه در حال حاضر بسیاری از ساختمان های نوساز نیز فاقد استحکام لرزه ای کافی هستند از این رو باید نظارت بیشتری بر روند ساخت و سازها صورت بگیرد.

صادقی از شناسایی و بررسی 2.4 هزار محل به عنوان فضاهای تخلیه امن در شهر تهران خبر داد و گفت: در هنگام وقوع زلزله، تخلیه شهروندان به محل های امن از طریق مسیرهای ایمن صورت می گیرد و نقشه های مناطق امن در هر منطقه شهر تهران به مردم اطلاع رسانی شده است.متاسفانه در شهر تهران 1.5 میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند که باید هرچه سریع تر برای آن ها تصمیم گیری شود.

وضعیت مقابله با زلزله در تهران اسفبار است

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه همیشه درخصوص وقوع زلزله در تهران شک و تردید وجود داشت، گفت: متاسفانه با وقوع زلزله این شک و تردید از بین رفت و ثابت شد آمادگی برای مقابله با آن در بین مسئولان، دستگاه های اجرایی و مردم وجود ندارد.متاسفانه در جلسات برگزار شده مشخص شد در شهرداری تهران نیز بحث مدیریت جدی گرفته نشده و بیشتر اقدامات حول محول ساخت بزرگراه، پارک و اقداماتی از این دست بوده است.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای ارائه شده زندگی 1.5 میلیون نفر در بافت فرسوده شهر تهران فاجعه است، ادامه داد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مقابله با بافت فرسوده دیده شد اما با وجود تاکید قانون و ضرورت احیاء سالانه 10 درصد بافت های فرسوده تاکنون سرجمع 15 درصد بافت فرسوده نوسازی نشده است.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به عوامل دخیل در سازه های غیرایمن گفت: کیفیت پایین مصالح، نیروی کار غیرماهر و نظارت ضعیف باعث شده سازه های جدید ناایمن نیز به بافت های فرسوده افزوده شوند.وضعیت دستگاه های مختلف نیز در مقابله با زلزله اسفبار است،متاسفانه شرکت های برق، گاز و غیره آمادگی وقوع زلزله را ندارند و اگر زلزله ای رخ دهد بحران های بسیاری رخ خواهد داد.

رضایی با اشاره به محدودیت های مالی برای تامین دستگاه های لرزه نگاری افزود: شهرداری تهران نیازمند بودجه کافی برای تامین دستگاه های لرزه نگار و سامانه هشدار دهنده است اما با توجه به اینکه منابع مالی کافی در اختیار ندارد دولت باید حمایت کند.لازمه تامین دستگاه های لرزه نگار نیاز به بودجه 10 میلیارد تومانی دارد که با خرید آنها از خسارت های جانی و مالی بسیار جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر همه کارها بر اقدامات مقابله ای با حوادث در تهران را به شهرداری بسپاریم کار به جایی نمی رسد، گفت: در حال حاضر تهران 10 میلیون جمعیت داشته و پایتخت سیاسی است از این رو همه دستگاه ها و دولت باید در اداره آن کمک حال شهرداری باشند.عدم تامین بودجه‌های موردنیاز برای پیشگیری از وقوع زلزله به هزینه کرد منابع بسیار و از دست دادن هموطنان پس از وقوع زمین لرزه منجر خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای اینکه شهرداری بتواند در مقابله با بحران آمادگی های لازم را کسب کند به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: باید در بازه زمانی 5 ساله و برنامه ریزی منسجم امکان تحقق این منابع را فراهم کنیم.با موازی کاری برخی دستگاه ها در حوزه مدیریت بحران،باید مدیریت واحد شهری هرچه سریع تر مورد بازنگری قرار گیرد و دستگاه های دخیل در حوزه مدیریت بحران تابع تصمیمات شهرداری در مواقع بحران باشند.

رضایی از تهیه گزارشی در این کمیسیون درباره آمادگی نسبی در مقابله با زلزله خبر داد و گفت: به زودی گزارش درباره اینکه مناطق مختلف چه میزان در برابر زلزله مقاومت دارند تقدیم مجلس خواهد شد.با توجه به اینکه شرایط تهران برای مقابله با زلزله احتمالی آماده نیست، تمام تلاش ها باید در راستای آمادگی هر چه بیشتر دستگاه های مسئول هماهنگ شود.

با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم

حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه تهران مستعد بحران است، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه همه می دانیم احتمال وقوع بحران در تهران زیاد است اما اگر در چنین شرایطی قرار بگیریم به علت برخی ضعف ها و کاستی ها دست بسته هستیم.باید جایگاه مدیریت بحران را از منظر بحران قبل از وقوع حادثه، حین و بعد از حادثه بسنجیم،متاسفانه جای بسیاری از مولفه‌ها برای مقابله با بحران خالی است و با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی با تاکید بر اینکه زلزله تهران نشان داد از درد تا درمان پیش بینی شده فاصله وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه پس از وقوع زلزله شهر تهران که مرکز آن در استان دیگری نیز بود انسدادی در شهر ایجاد شد و به کل دست مسئولان اجرایی بسته شد. در حال حاضر ما در بسیاری از مواقع و مسائل کلی دچار سردرگمی هستیم و زلزله اخیر به عنوان تلنگری برای ما بود.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه شرایط ما نسبت به کشورهای پیشرفته متفاوت است، گفت: سبک معماری در ایران با کشورهای پیشرفته تفاوت های بسیاری دارد و بیشترین معضلات در تهران به دلیل ضعف مدیریت ها است.در زلزله اخیر جایگاه ساختار مدیریتی را در صحنه ندیدیم از این رو امیدواریم مدیران برنامه های بیشتری برای آموزش دهی به مردم در مقابله با بحران ها داشته باشند.

ضرورت جلوگیری از موازی کاری دستگاه ها در مقابله با بحران

احسن علوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وقوع زلزله قابل توصیف نیست، گفت: تجهیزات و امکانات کافی برای مقابله با زلزله در ایران وجود ندارد.یک دستگاه مشخص باید وظیفه مقابله با بحران را برعهده داشته باشد،موازی کاری مانع از تصمیم گیری دستگاه ها و نتیجه گیری درست آن ها می شود.باید ستاد مدیریت بحران نیز با سازمان بحران شهرداری تهران ادغام شده تا مقابله با بحران به دور از موازی کاری صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود اعتبارات، خرید بسیاری از تجهیزات برای مقابله با بحران را با مشکل مواجه کرده، افزود: اگر 600 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بحران در نظر بگیریم بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد که نمونه ای از آن خرید دستگاه شتاب نگار است.کمیسیون عمران مجلس آمادگی کمک به شهرداری در راستای ارتقاء سطح مقابله با بحران را دارد،دولت نیز باید منابع مناسبی برای مقابله با بحران و حمایت از شهرداری ها در نظر بگیرد.

علوی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی نیز باید با سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ارتباط نزدیک باشد تا به این ترتیب مقابله با حوادث احتمالی همانند زلزله به نحو بهتری صورت بگیرد.

ضرورت اعمال مدیریت واحد در حین بحران

مجید کیان پور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بازدید صورت گرفته از ساختمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: باید آموزش های لازم به مردم داده شود تا در هنگام بروز بحران آمادگی برای مقابله وجود داشته باشد.مردم در زلزله اخیر که مرکز آن نیز تهران نبود اطلاعی از نقاط امن نداشته و با حرکت در سطح شهر به ترافیک و آلودگی هوا دامن زدند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید در نقاط مختلف به شبیه سازی بحران پرداخته و آمادگی مدیران را بسنجند، گفت: در مواقع بحرانی باید آمادگی دستگاه های اجرایی بسیار بالا و برنامه ریزی های کافی صورت گرفته باشد.باید تمامی اقدامات در مواقع بحران زیر نظر مدیریت واحد انجام گیرد و دستگاه ها از چند صدایی بپرهیزند.

کیان پور با تاکید بر ضرورت فراهم سازی ابزار و امکانات مورد نیاز برای مقابله با بحران افزود: در صورتی که تجهیزات کافی فراهم نباشد و مدیریتی درست اعمال نشود وضعیت سختی بر شرایط حاکم خواهد شد.

برخی اقدامات شهرداری ها بحران زا است

شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش آمادگی دستگاه های اجرایی و شهرداری ها برای مقابله با بحران گفت: متاسفانه بعضی مواقع شهرداری که باید مقابله با بحران را انجام دهد خود بحران زا است به طور مثال برخی ساخت و سازهایی که با مجوز شهرداری صورت می گیرد در مواقع بحران می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند.

وی با تاکید بر ضرورت  تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بحران افزود: در صورت فراهم بودن تجهیزات و امکانات مقابله با زلزله و حوادثی از این دست آسان خواهد بود.باید آموزش های لازم و اطلاعات بسیار به مردم داده شود تا میزان خسارت ها از زلزله احتمالی کاهش یابد.

کوسه غراوی با اشاره به اینکه 680 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بحران در نظر گرفته شده، تصریح کرد: برای من جالب است چرا شهرداری نمی تواند هزینه خرید لرزه نگارهای مورد نیاز را از این اعتبارات تامین کند.باید آمادگی دستگاه های اجرایی برای مقابله با بحران تقویت شود در غیر این صورت مقابله با حوادث غیرممکن خواهد بود.

آمادگی مقابله با بحران در شهرداری

ابوالفضل موسوی بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه به مدیریت واحد شهری معتقد هستم، گفت: ستاد مدیریت بحران شهر تهران در سال های اخیر آمادگی های مناسبی را برای مقابله با بحران پیدا کرده است.شهرداری باید نسبت به ساخت و سازها و استاندارد بودن آن ها حساس باشد در غیر این صورت وقوع حوادث احتمالی در پی وقوع زلزله حتمی است.

وی افزود: شناسایی گسل ها و همچنین آگاه سازی مردم از اصول مهندسی ساخت و سازها برای داشتن سازه های مستحکم از وظیفه شهرداری ها است که می تواند از تخریب احتمالی سازه ها در طی زلزله و حوادثی مشابه آن جلوگیری کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ