کد خبر: ۸۴۴۵۶
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۳/۳۰

تصمیم مهم ارزی سران ۳ قوه/ عدم خروج ارز برای کالاهای تولیدی و غیر ضرور
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

تصمیم مهم ارزی سران ۳ قوه/ عدم خروج ارز برای کالاهای تولیدی و غیر ضرور

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصمیم مهم سران قوا مبنی بر عدم خروج ارز از این هفته برای کالاهای تولید شده در داخل و کالاهای غیرضروری جهت حمایت از تولید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گوی ویژه خبری گفت: التهابات و هیجانات اخیر در حوزه اقتصادی از جمله در بازار طلا و خودرو، دلایل اقتصادی واقعی ندارد و بخش عمده‌ای از این التهابات، غیراقتصادی و ناشی از فضای روانی و سیاسی است. تحریم‌ها از سال های قبل وجود داشته و جدید نیست، زمانی که آمریکایی‌ها در برجام حضور داشتند کاری در زمینه اقتصاد ایران انجام ندادند بنابراین خروج آنها از برجام تأثیر خاصی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ارز، طلا و سکه بازارهای نوسان‌گیری و کوتاه‌مدت است، ادامه داد: مردم باید به‌سراغ بازدهی‌های واقعی اقتصادی از جمله بازار سرمایه بروند. سیاست‌های ارزی بانک مرکزی باید بازنگری و بهبود یابد. به‌علت نبود سیاست‌های منطبق با رویکردهای تخصصی اقتصادی، فاصله زیادی میان نرخ بازدهی دارایی‌های واقعی در اقتصاد و نرخ بازدهی دارایی مالی وجود دارد و این شکاف اثرات را بر حوزه ساختار نظام تأمین مالی در اقتصاد می‌گذارد.نرخ‌های واقعی بازدهی در اقتصاد کمتر از نرخ بازدهی سود سپرده‌هاست.

این نماینده مجلس گفت: ​بر اساس گزارش‌ها، بانک‌ها سود سپرده 15 درصد را رعایت نمی‌کنند و همچنین بانک مرکزی اواخر سال گذشته 5 درصد سود سپرده را افزایش داد که خطایی فاحش در اقتصاد بود و حدود 15 هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به نظام بانکی تحمیل کرد.هزینه زیاد تأمین مالی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان است، نرخ سود سپرده در اقتصاد باید به‌تدریج کاهش یابد البته باید متناسب با تورم باشد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه حدود 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد، گفت: اگر این نقدینگی به‌سمت اجرای طرح‌های مهم عملیاتی هدایت شود بازدهی بسیار زیادی خواهد داشت.قیمت نفت نسبت به سال‌های اخیر 2 برابر شده و به‌تبع آن درآمد ارزی افزایش یافته،میانگین واردات کل در 5 سال گذشته حدود 45 میلیارد دلار بود در حالی که درآمد ارزی سالانه بیش از 100 تا 110 میلیارد دلار است یعنی بیش از 2 برابر مصارف، ​منابع ارزی داریم بنابراین چرا باید التهاب ارزی داشته باشیم.انتظار داریم دولت این وضعیت را مدیریت کند و نباید کاری کنیم که تقاضا برای ارز افزایش یابد.

وی گفت: در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم خوبی اتخاذ شد و آن این است که از این هفته برای کالاهایی که در داخل تولید می‌شود و کالاهای غیرضروری نباید ارز از کشور خارج شود با این کار از تولید حمایت می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ