کد خبر: ۲۲۰۴۳۵
۱۲:۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱

تکرار نشت اطلاعات با صف فروش پالایشی ها/ بورس قلک و حیاط خلوت دولت شد
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تکرار نشت اطلاعات با صف فروش پالایشی ها/ بورس قلک و حیاط خلوت دولت شد

کارشناس بازارسرمایه، صف فروش نمادهای پالایشی قبل از ابلاغیه تغییر نرخ خوراک را تکرار نشت اطلاعات محرمانه دانست و گفت: بورس قلک و حیاط خلوت دولت شده‌ است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی درباره تکرار ماجرای نشت اطلاعات محرمانه نرخ پتروشیمی‌ها در اردیبهشت ماه به ایلنا، اعلام کرد: دیروز برای نمادهای پالایشی، صف فروش تشکیل شد و ساعت 11 ابلاغیه تغییر نرخ خوراک از سوی وزارت نفت منتشر شد. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین وظیفه سازمان بورس برای پیشگیری از وقوع تخلفات و عدم خدشه به سرمایه سهامداران انجام نمی‌شود.

جالب این است اتفاق صبح دیروز با ابلاغیه سازمان بورس درباره مصادیق دستکاری قیمت همزمان شد. حال اینکه سازمان بورس در حیطه موضوعات فرعی به گونه ای رفتار می‌کند که گویی تمام تقصیر متوجه معامله‌گران است.

عمده بی‌اعتمادسازی‌ها در بازار سرمایه به دولت مربوط می‌شود. سازمان بورس برخلاف ظاهر که موسسه غیر دولتی است به نهاد دولتی تبدیل شده‌‌ و این هماهنگی‌ها قطعا در بالاترین سطح یعنی در شورای عالی بورس انجام می‌گیرد. مگر می‌شود وزیر اقتصاد به عنوان رئیس این شورا از یک ماه گذشته از تغییر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اطلاع نداشته باشد. این همان اتفاقی است که اردیبهشت ماه رخ داد و حالا دنبال مصادیق دستکاری قیمت و سفارش چینی‌ ها از سوی معامله‌گران هستند.

کسری بودجه دولت اولین ریسک و آفت بازار سرمایه محسوب می‌شود و برخلاف اظهارات رییس جمهور امروز بورس به قلک دولت تبدیل شده‌ است. هفته گذشته شورای مسکن هم چنین مصوبه‌ای برای تامین مالی بخش مسکن از بورس داد در حالی که این موضوع در بودجه دیده نشده‌ بود. گویی همه دست به دست هم دادند منافع سهامداران را تضعیف کنند. سازمان بورس که باید حافظ منافع باشد منفعل شده‌ است.

بطور مطلق سازمان بورس و ارکان تحت اختیار دولت شده و به عنوان حیاط خلوت از آنها استفاده می‌شود. وزیر اقتصاد از پیش‌بینی پذیری اقتصاد صحبت می‌کند اما در چند ساعت نشت اطلاعات و ابلاغیه‌ها تمام بورس را بر هم می‌ریزد. قطعا این تصمیمات تبعاتی در بر خواهد داشت و تنها به ریزش چند هزار واحدی امروز ختم نمی‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ