کد خبر: ۲۲۰۴۳۶
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱

مالیات صفر و انتشار ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق در بازارسرمایه + تهاتر بدهی ها
طبق مصوبات مجلس برای لایحه بودجه سال آینده:

مالیات صفر و انتشار ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق در بازارسرمایه + تهاتر بدهی ها

مجلس با معافیت مالیاتی اوراق مالی اسلامی‌‌ دولت و شهرداری‌ها، انتشار ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق و تسویه بدهی‌ها با اموال غیر منقول موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳ با چند مورد مربوط به اوراق مالی اسلامی‌‌ و شامل تامین اعتبار طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به‌ویژه برای مناطق سردسیر از طریق اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی‌، معافیت مالیاتی دولت و شهرداری‌ها، انتشار  ۳۰ و ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق و تهاتر و تسویه بدهی‌های ناشی از اجرای طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اموال غیر منقول موافقت کرد.

براساس این گزارش، طبق بند پ از طریق اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی‌ با استفاده از ظرفیت بانک ها با اتکاء به منابع موضوع ماده 125 قانون محاسبات عمومی در سقف اعتبارات ردیف های مربوط در این قانون تجهیز و تا سقف 50 درصد ردیف های اعتباری طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تخصیص سازمان پرداخت شود. این اسناد قابلیت تسویه مطالبات مالیاتی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد. در صورت استفاده خزانه‌داری کل از وجوه موضوع ماده125  قانون محاسبات عمومی ، وجوه باید در سال آینده مسترد شود.

طبق بند ث تبصره یک ماده واحده، اوراق مالی اسلامی دولت و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی‌‌ دولت و شهرداری‌ها (منتشرشده در سال آینده ) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود.

همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده ۱۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی می‌شود.

انتشار کلیه انواع اوراق مالی اسلامی دولت اعم از اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه عام مشمول حکم ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار است.

همچنین طبق بند الف تبصره یک لایحه، شرکت های دولتی از جمله شرکت های مشمول قوانین و مقررات برای ذکر با تصریح نام می توانند ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی- ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود و برای طرح های مصوب شورای اقتصاد، منتشر کنند.

شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته هم اجازه دارند تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری با سهم ۵۰ درصدی دولت همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با اولویت بکارگیری محصولات دانش‌بنیان منتشر کنند.

طبق بند چ تبصره یک ماده واحده هم سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۳ را  ۳ میلیارد یورو تعیین شد.

بند خ لایحه بودجه نیز دولت مجاز است در سقف تعیین شده در جدول شماره 3 موضوع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، علاوه بر شیوه فروش، نسبت به تسویه و تهاتر بدهی‌های ناشی از اجرای طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اموال غیرمنقول به‌صورت جمعی- خرجی یا اعطای اعتبار معادل برای شرکت در مزایده اموال غیرمنقول دولتی با امکان تقسیط مازاد وجه معامله در بازه زمانی کمتر از یکسال، اقدام کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ