کد خبر: ۱۱۳۱۲۹
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

هزینه سرسام‌آور کاغذ کارتخوان‌ها

هزینه سرسام‌آور کاغذ کارتخوان‌ها

چاپ کاغذ برای هر تراکنش از دستگاه‌های کارتخوان، سالانه هزینه زیادی دارد و برخی پیشنهاد می‌کنند برای صدور رسید، حداقل رقم تراکنش تعیین شده و صدور غیرکاغذی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، افزایش مستمر تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیک به خصوص با استفاده از کارتخوان‌های فروشگاهی، هزینه‌های سربار این تراکنش‌ها را به شدت افزایش داده تا جایی که تامین هزینه‌های تمامی اقلام مرتبط با این تراکنش‌ها به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شبکه بانکی تبدیل شده‌است.

گذشته از کارمزد پرداختی بابت تراکنش‌ها که بنا بر محاسبات سرانگشتی، تنها طی شش ماه نخست سال جاری، هزینه‌ای در حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان را به شبکه بانکی تحمیل کرده‌، هزینه تأمین کاغذ رسید که برای انجام تراکنش‌های با کارتخوان الزامی تعیین شده در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. به خصوص اینکه افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ در بازار داخلی حتما فشار فراوانی به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت وارد می‌کند.

با آنکه محاسبه هزینه تأمین کاغذ رسید به دلایل مختلف، کار دشواری است اما می‌توان با درنظر گرفتن میانگین به عددی تقریبی دست پیدا کرد. بررسی رسیدهای صادر شده در دستگاه‌های کارتخوان نشان‌ می‌دهد طول استاندارد هر رسید که تمام مندرجات ضروری را در خود جا داده باشد حدود ۸ سانتی‌متر است. بنابراین از ضرب تعداد تراکنش‌ها در طول هر رسید، می‌توان به مجموع طولی رسیدها دست پیدا کرد و از تبدیل این مقدار به وزن رول کاغذ و به جمع تناژ کاغذ مصرفی رسید.

با درنظر گرفتن مفروضات مذکور و نگاهی به آمار رسمی شاپرک و تعداد تراکنش‌هایی که بابت خرید، پرداخت قبض و مانده‌گیری انجام شده، برآورد می‌شود طی هشت ماه سال جاری، حدود ۲۶۵۰ تن کاغذ حرارتی مخصوص کارتخوان‌ها مصرف شده‌ است.

با استعلام از بازار، قیمت هر رول ۲۰ متری کاغذ حرارتی که برای رسید استفاده می‌شود، حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است بنابراین با احتساب قیمتی که در حال حاضر هر رول کاغذ در بازار آزاد دارد، می‌توان به مجموع هزینه‌ای که طی ۸ ماه سال جاری بابت تامین کاغذ رسید کارتخوان‌ها پرداخت شده‌ است نیز، دست پیدا کرد که رقمی در حدود ۱۵۵ میلیارد تومان است. اگر قیمت دلار را حدود ۱۰ هزار تومان نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت طی فروردین تا پایان آبان ماه 97 حدود ۱۵.۵ میلیون دلار صرف واردات کاغذ رسید شده‌ است.

پیگیری‌ها از شرکت‌های پرداخت این محاسبات را با اندک تفاوت‌هایی تائید می‌کند که قاعدتا ناشی از تفاوت در مدل خرید و تسویه است اما اغلب این شرکت‌ها در محاسباتی که برای قیمت تمام‌شده هر تراکنش داشته‌اند، هزینه هر یک رسید را بین ۱۷ تا ۱۸ تومان بدست‌آورده‌اند.

فرهاد محمدی فعال حوزه پرداخت الکترونیک درباره روش‌های کاهش این هزینه‌ها به مهر گفت: اختیاری کردن دریافت رسید به صورت کلی، تعیین کف رقم تراکنش برای صدور رسید، استفاده از روش‌های صدور رسید غیرکاغذی، فراهم آوردن زمینه پرداخت بدون حضور کارت از جمله این مدل‌های پیشنهادی است.

وی افزود: گذشته از نقاط ضعف و قوت این پیشنهادها و عملی بودن یا نبودن آن‌ها، مهم‌ترین نکته، توقف ارائه رایگان کاغذهای رسید به پذیرندگان است. رایگان بودن باعث شده پذیرندگان در موارد متعددی از این کاغذها در ابزارهای دیگری مانند ترازوهای دیجیتال استفاده کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ