کد خبر: ۱۵۶۱۴۹
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۵/۶

دفاع رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از همکاری ۲۵ ساله و اعلام مزایا

دفاع رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از همکاری ۲۵ ساله و اعلام مزایا

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از همکاری ۲۵ ساله تهران - پکن دفاع کرد و درباره مزایای این قرارداد توضیحاتی ارایه کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید رضا حریری درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به ایرنا گفت : امضای این قرارداد مبادله ای دوجانبه بوده و با توجه به اینکه بیشتر اقتصادهای نفتی در خاورمیانه شرکای غربی هستند نیازها و دارایی های ایران و چین مکمل یکدیگر بوده و هر دولتی با چین همکاری داشته باشد.یعنی با قدرت اقتصادی بزرگ در جهان به تفاهم رسیده است.

وی افزود: چارچوب اصلی این قرارداد در بلندمدت و کوتاه مدت همکاری در زمینه انتقال انرژی هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و معادن بوده و بدون آن نیز حدود ۷۰ درصد فرآوردهای نفتی، معدنی و غیر فلزی و ۲۷ درصد از صادرات غیر نفتی با چین مبادله می شود. براین اساس هر دو طرف نیاز به پایداری برای تامین انرژی و شراکت مبادلات در زمینه های مختلف دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: چین نخستین شریک تجاری ایران در زمینه صادرات بوده و به توسعه زیرساخت های اقتصادی کمک خواهد کرد. زیرا بزرگترین خریدار ذخایر محصولات معدنی و انرژی جهان بوده و ایران نیز دارنده ذخایر عظیم انرژی است.

حریری گفت: در هر تفاهمنامه ای امتیازاتی داده و امتیازاتی گرفته می شود اما منفعت ها در جزییات مشخص می شود و با وجود هر قدرت چانه زنی در مذاکرات برای دستیابی به منفعتی بزرگتر باید با اعطای برخی امتیازات کنار آمد.

وی افزود: موج رسانه ای منفی و موضع گیری های کشورهای غربی و آمریکا نشان می دهد امضای این قرارداد به نفع ایران خواهد بود در غیر اینصورت تلاشی برای به سرانجام نرسیدن آن صورت نمی گرفت و انتشار شایعاتی مانند واگذاری جزیره کیش به چین یا اعزام نیروهای نظامی به ایران نشات گرفته از این تفکرات است .

حریری اضافه کرد: در سوابق تاریخی چین، استعمار یا به دست آوردن کشوری دیگر آن هم به این شکل دیده نمی شود بلکه در نیم قرن اخیر ایران نیز حتی ذره ای از خاک را به دولتی دیگر واگذار نکرده است. ده سال پیش چین برای مدتی قصد در اختیار گرفتن فقط مدیریت منطقه آزاد چابهار را داشت اما ایران موافقت نکرده و نخواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepress

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ