کد خبر: ۲۱۲۲۴۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۲۱

تحمیل هزینه ۶ هزار میلیاردی صنعت سیمان با گرانی گاز+ یک پیشنهاد و ۲ درخواست
دبیر انجمن مطرح کرد:

تحمیل هزینه ۶ هزار میلیاردی صنعت سیمان با گرانی گاز+ یک پیشنهاد و ۲ درخواست

دبیر انجمن سیمان با اشاره به تحمیل هزینه ۶ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال به این صنعت با افزایش نرخ گاز تحویلی و ارائه پیشنهاد ، خواستار محاسبه از زمان ابلاغ و پرداخت هزینه های تحمیلی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی‌اکبر الوندیان در نشستی خبری از تولید ۲۱.۴ و ۱۷.۶ میلیون تن کلینکر و سیمان در سه ماهه نخست سال و ۳.۲ و ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۴.۵ ، ۵.۸ و ۶.۱ میلیون تن سیمان تحویل و مابقی صادر شد. برخلاف ادعاها، تحویل سیمان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش داشت.

وی افزود: افزایش نرخ گاز تحویلی به شرکت های سیمانی، هزینه ۶ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال به این صنعت تحمیل خواهد کرد که درخواست می شود این افزایش بها از زمان ابلاغ محاسبه و اثر افزایش قیمت گاز به صنعت سیمان پرداخت شود. افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی قیمت سیمان اثر افزایش نرخ گاز را تعدیل می کند.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: توان تولید صنعت سیمان سالانه ۸۹ میلیون تن است و محدودیت‌های تأمین انرژی گاز و برق این توان را به ۷۲ میلیون تن کاهش داده است. با این حال تولیدکنندگان مشکلی بابت تأمین سیمان مورد نیاز داخل بویژه برای نهضت ملی مسکن ندارند. با توجه به نیاز ۲۰۰ کیلویی به سیمان در ساخت هر متر مربع ساختمان، افزایش مصرف ماهانه بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تن از اجرای نهضت ملی مسکن پیش بینی می‌شود که برای تأمین آن آمادگی کامل وجود دارد.

الوندیان ی با اشاره به مشکلات تأمین انرژی در این صنعت توضیح داد: دست‌کم ۶۵ درصد برق مورد نیاز کارخانجات سیمان تا مرحله تولید کلینکر باید تأمین شود و اگر به هر دلیلی کاهش یابد، افت بهره وری در تولید خواهیم داشت.به دلیل محدودیت در تأمین انرژی، سال گذشته صنعت سیمان ۲۰ درصد کمتر از ظرفیت اسمی کار کرد که کاهش تولید و افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشت.تقاضای اصلی فعالان این صنعت، دریافت انرژی پایدار است. زیرا خسارات از محل عدم دریافت انرژی بسیار بیشتر است.

به گفته وی ، قطع گاز مشروط به تأمین سوخت دوم (مازوت) خللی در برنامه‌های تولید بوجود نمی‌آورد. هرچند در مناطقی همچون تهران، اصفهان، آبیک و غیره که نزدیک مناطق شهری است و خطر آلودگی هوا را به دنبال دارد، انتظار می‌رود تأمین گاز قطع نشود. وزارت نیرو از سیمانی‌ها خواسته در ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌ها در راستای تأمین برق پایدار مشارکت کنند اما بضاعت این صنعت اندک است و اگر پولی داشت صرف توسعه و ارتقای فناوری می‌کرد.

از دست رفتن ۱۵ میلیون تن سیمان در ۱۴۰۱

دبیر انجمن صنعت سیمان تصریح‌ کرد: سال گذشته به دلیل ناترازی در تأمین برق، تولید ۱۵ میلیون تن سیمان که مزیت صادراتی داشت از دست رفت و می‌توانست ارزآوری ۴۵۰ میلیون دلاری به دنبال داشته باشد.سیمان نازل‌ترین قیمت را در بین کالاهای ساختمانی دارد و با توجه به نیاز ۶ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد شرکت سیمان با ظرفیت یک میلیون تنی، مزیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

الوندیان با توجه به خالی بودن مخازن مازوت شرکت‌ها و در دسترس بودن ناوگان حمل و نقل ، خواستار اقدام وزارت نفت برای تأمین مازوت شرکت‌ها و ذخیره‌سازی آن برای فصول سرد سال شد.

وی با بیان اینکه صنعت سیمان به دنبال بهینه سازی استانداردهای انرژی است، گفت: اما تولید کمتر از ظرفیت اصلی مانع پاس کردن استانداردها شده و منجر به شمول جریمه می‌شود. جریمه سنگین ۲۷ میلیارد تومانی یک شرکت سیمانی به همین دلیل بود در حالی که ۵۹۰ میلیون تومان بابت تأمین مازوت درخواست داشت. درخواست بازنگری در استانداردهای بهینه سازی مصرف سوخت داده شده که در دست پیگیری است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ