کد خبر: ۲۱۲۳۸۷
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۴/۲۶

سهم ۳۵ درصدی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران و مشکل شرکت ها
دبیر انجمن اعلام کرد:

سهم ۳۵ درصدی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران و مشکل شرکت ها

دبیر انجمن لوازم خانگی با برآورد سهم ۳۵ درصدی خارجی، گفت: عرضه ناکافی مواد اولیه تولیدکننده را مجبور به خرید ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه از بازار آزاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس هاشمی با اشاره به بلاتکلیفی پنج ماهه صنعت لوازم خانگی برای صدور مجوزهای افزایش قیمت، گفت: برندهای خارجی حدود ۳۵ درصد در ایران سهم دارند که بخشی از آن‌ها سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.

وی افزود: سهم صنعت لوازم خانگی از تولید ناخالص داخلی ۱۳ درصد است. سیاست کلان حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و خروج از حالت تک محصولی بوده و حمایت از صنعت و توسعه پایدار آن اهمیت ویژه دارد. سهم مالیاتی پرداختی این صنعت، ۶۸ درصد کل مالیات است اما یک توسعه متوازن در صورت همخوانی داشتن همه چیز با یکدیگر، تحقق می یابد. این حجم از مالیات، سفره صنعت را کوچک‌تر و ارزش افزوده آن را نحیف تر می‌کند.

این فعال صنفی ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی در رتبه بندی شاخص فضای کسب و کار، رشد سرمایه‌گذاری مولد و غیره، ایران در هیچ کدام از آن‌ها جایگاه مطلوبی ندارد. اما باید حکمرانی برای ارتقای این رتبه‌ها هدفگذاری کند. میزان موفقیت در دستیابی به اهداف برنامه ششم ۲۷ درصد اعلام شده و در برنامه هفتم رشد اقتصادی و صنعت ۸ و 8.۵ درصد دیده شده که تحقق آن نیاز به الزاماتی دارد و باید بزرگ‌ترین اهداف ارکان حکومت فراهم شود.

هاشمی توضیح داد: حتی قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی و با حاشیه رقابت در بورس فروخته می‌شود. از طرف دیگر  عرضه ناکافی مواد اولیه در بورس هم معضلی است که سبب شده تولیدکننده مجبور به خرید ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه از بازار آزاد شود.

به گفته وی، گردش مالی صنعت لوازم خانگی در ایران شش تا ۶.۵ میلیارد دلار بوده که حدود ۲.۵ میلیارد از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ