کد خبر: ۲۱۳۵۸۷
۱۱:۳ - ۱۴۰۲/۶/۷

انتقاد از ارتباط نرخ خوراک گاز با کسری منابع هدفمندی یارانه ها + مقایسه با دنیا
انجمن صنعت پتروشیمی در پاسخ به ادعای گروکشی اعلام کرد:

انتقاد از ارتباط نرخ خوراک گاز با کسری منابع هدفمندی یارانه ها + مقایسه با دنیا

انجمن صنعت پتروشیمی به ادعای گروکشی شرکتهای پتروشیمی‌ برای گرفتن تخفیف نرخ خوراک، واکنش نشان داد و از ارتباط تعیین نرخ خوراک گاز با کسری منابع هدفمندی یارانه ها انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انجمن صنعت پتروشیمی در واکنش به ادعای رضا غلامی کارشناس اقتصادی مبنی بر گروکشی ارزی پتروشیمی‌ها برای گرفتن تخفیف نرخ خوراک از دولت اعلام کرد: این موضوع که فعالان یک صنعت بزرگ در خصوص موضوعات مهم و اثرگذار با مدیران دولتی و مقامات تصمیم ساز اعم از دولت و مجلس جلسه داشته باشند نه تنها مضموم نیست بلکه لازمه رفع موانع تولید و هموار سازی بسترهای توسعه اقتصادی است . نزدیکی و تعامل هرچه بیشتر ارکان حاکمیت و فعالان اقتصادی از جمله شاخصه های یک نظام اقتصادی کارآمد است.

این کارشناس مدعی شده هر 1000 تومان کاهش نرخ خوراک گاز، 35 هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه ها را کاهش می دهد . شاید این محاسبات درست باشد اما آیا نرخ خوراک گاز به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های اثرگذار بر حیات و توسعه یک صنعت بزرگ باید با نگاه بر کسری منابع هدفمندی یارانه ها، تعیین شود؟

قیمت گاز در کشورهای رقیب با استناد به اطلاعات منتشره در نشریات معتبر بین المللی کمتر از 10 سنت در هر متر مکعب است در حالی که تعیین قیمت 7 هزار تومان برای قیمت گاز شرکت های پتروشیمی ایران که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و عدم استرداد آن به 8 هزار تومان می رسد، بالغ بر 21 سنت در هر متر مکعب خواهد بود.

پیگیری اصلاح تصمیم حاکمیت در خصوص قیمت گاز خوراک و مطالبه گری برای جلوگیری از گران فروشی این نهاده در مقایسه با کشورها و بازارهای بین المللی رقیب به هیچ عنوان به معنای درخواست تخفیف نیست. خواسته فعالان اقتصادی حوزه پتروشیمی از دولت بطور مشخص پرهیز از گران فروشی خوراک به صنعتی است که در برنامه هفتم پیش بینی کرده ظرفیت منصوبه آن را از 92 میلیون تن فعلی به بیش از 150 میلیون تن افزایش دهد!! 

با استناد به سامانه جامع تجارت و اطلاعات ثبت شده، شرکت های پتروشیمی در مرداد که بیشترین پیگیری ها را برای اصلاح قیمت خوراک داشتند در میزان فروش ارز صادراتی در سامانه نیما و در 5 ماه سال رکورد شکنی نیز کردند. به گونه ای که میزان فروش ارز شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما در مرداد به نسبت ماه قبل 47 رشد داشت.

حداقل انتظار از یک کارشناس اقتصادی که در رسانه پرمخاطب اظهار نظر می کند، اندکی زحمت برای اخذ اطلاعات صحیح از مراجع معتبر است در غیر این صورت حرف زدن بی پایه و ادعای بی اساس زحمتی ندارد.

بیش از پنج سال است با اتخاذ سیاست های جدید ارزی از سوی دولت، موضوع بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه مسئولان، فعالان اقتصادی و افکار عمومی بوده و شرکت های پتروشیمی نیز به عنوان بزرگترین صادرکنندگان غیرنفتی، همواره در کانون این توجه قرار داشتند. در این بین هر از چندگاهی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه ، غیرمنصفانه و عمدتاً از سر ناآگاهی از سوی برخی افراد دانسته و نادانسته بر التهابات بازار ارز و بی اعتمادی عمومی دامن زده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ایمان | ساعت ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۶/۷
0
0
پاسخ
آقای رضا غلامی اگه چهارتا کارشناس اقتصادی مثل تو داشته باشیم که اینطوری بی پایه اساس و بدون اطلاعات صحبت کنند و عوام را تحریک کنند دیگه سنگ رو سنگ بند نمی شه
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ