کد خبر: ۲۱۴۰۹۶
۰:۰ - ۱۴۰۲/۶/۲۸

ارز آوری صادرات سال گذشته محصولات پتروشیمی با ۱۶ میلیارد دلار
معاون وزیر نفت اعلام کرد:

ارز آوری صادرات سال گذشته محصولات پتروشیمی با ۱۶ میلیارد دلار

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارزآوری ۱۶ میلیارد دلاری با صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی شاهمیرزایی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۲۸ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی در پنج ماه نخست سال جاری، اعلام کرد: در صنعت پتروشیمی برنامه‌های گذشته با روی کار آمدن دولت بازبینی و حرکت عمودی به سمت زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفت تا در حوزه تولید موادی مثل متانول اتیلن به سمت توسعه زنجیره ارزش برای به دست آوردن ارزش افزوده بیشتر حرکت کرد.

به اعتقاد دولت باید از صادرات مواد خام جلوگیری و این محصولات را تبدیل به ارزش افزوده کرد. پس از آن محصول نهایی صنعت پتروشیمی در اختیار صنایع قرار گرفته تا محصول نهایی صنعت پتروشیمی تولید شود. حتی در حوزه مواد غذایی هم ایران وابسته به صنعت بوده و کشاورزی صنعتی جای کشاورزی سنتی را گرفت.

بر روی ۲۱ محصول دارای اهمیت در زنجیره ارزش کار مطالعه تطبیقی انجام و این محصولات آماده و به هلدینگ های صنعت پتروشیمی اعلام شد تا اقدامات بعدی روی آن انجام شود. بعد از ۱۱۳ سال از جوشش نفت و وابسته بودن به محرک های خارجی، برنامه ریزی شده که تا پایان دولت در این زمینه خودکفایی صورت گیرد. سند جامع هم آماده و ایران به جرگه صادر کنندگان محرک پیوست.

تمام محصولات پتروشیمی تولیدی در جهان باید طبق برنامه‌ در داخل تولید و زنجیره ارزش تکمیل شود. اصل دیگر این بود که برای کاهش وابستگی شرکت‌های داخلی به خارج، بومی سازی محرک اجرا شد و بسیاری از کشورهای صاحب نام، سفارش ساخت کمپرسور و پمپ به ایران دادند.

حرکت سریع به سمت ارزش افزوده بیشتر ایران را به سمت ارزآوری بیشتر برد و سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار ارز آوری صادرات محصولات پتروشیمی بوده که ۱۴.۵ میلیارد دلار آن در سامانه نیما به عنوان ارز صنعت پتروشیمی عرضه شد. همچنین ۱.۵میلیون تن عملکرد پتروشیمی سال ۵۷ بوده که امروزه به ۹۲ میلیون تن رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ