کد خبر: ۲۱۸۰۰۰
۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶

ایران ارسال محموله‌های نفتی به پالایشگاه های چین را متوقف کرد؟

ایران ارسال محموله‌های نفتی به پالایشگاه های چین را متوقف کرد؟

ایران در گزارشی تایید نشده به دلیل درخواست قیمت بالاتر برای نفت ، ارسال محموله‌های نفتی به پالایشگاه های چین را متوقف کرده است‌.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رویترز طی گزارشی تایید نشده به نقل از منابع پالایشگاهی و تجاری اعلام کرد: تجارت نفت چین با ایران به علت درخواست قیمت بیشتر توسط تهران و کم کردن عرضه نفت ارزان برای بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، ایران حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین را تامین کرده و طی اکتبر، صادرات نفت ایران به چین به رکورد تازه ای رسیده بود. پنج تاجر نفتی در این زمینه در اوایل ماه گذشته، فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند در حال کاهش تخفیف نفت سبک ایران برای تحویل در دسامبر و ژانویه تا ۵ الی ۶ دلار در هر بشکه کمتر از نفت برنت هستند. این در حالی است که در ماه نوامبر نفت با تخفیف ۱۰ دلاری به چین فروخته شده بود.

یک منبع چینی هم گفت: دستور توقف ارسال محموله های نفتی از تهران صادر شده و مشخص نیست ماجرا چگونه پایان می یابد. باید منتظر ماند و دید آیا پالایشگاه های چینی حاضرند قیمت های جدید را بپذیرند.

معامله گران ادعا می کنند میانگین تخفیف سال گذشته برای نفت سبک ایران حدود ۱۳ دلار بوده و یکی از خریداران مستقر در شاندونگ گفت: خریداران همچنان در تلاش برای یافتن راه حل هستند. زیرا قیمت های جدید بسیار است اما از آنجایی که آنها انتخاب های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سر سخت است، فضا برای مذاکرات قیمت دشوار بوده و به نفع خریداران چینی نیست.

پالایشگاه‌های مستقل کوچک‌تر چین از زمان اولین خرید نفت ایران در اواخر سال ۲۰۱۹ به مشتریان اصلی تهران تبدیل شدند. آنها جایگزین پالایشگاه‌های دولتی شده که به دلیل نگرانی در مورد نقض تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف کردند. منابع تجاری می گویند این پالایشگاه ها حدود ۹۰ درصد از کل صادرات نفت ایران را جذب کرده که معمولاً به عنوان نفت منشأ مالزی یا امارات ارسال می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ