کد خبر: ۲۱۹۳۳۹
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

پیش بینی رییس اسبق بانک مرکزی از اثر حباب سکه در افزایش قیمت دلار

پیش بینی رییس اسبق بانک مرکزی از اثر حباب سکه در افزایش قیمت دلار

رییس کل اسبق بانک مرکزی، پیش بینی کرد در صورت بی تفاوتی بانک مرکزی به حباب سکه، احتمال افزایش دلار شدت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی‌الله سیف در رابطه با سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه و سیاست این نهاد برای افزایش عرضه و طلا به بازار به ایلنا اعلام کرد: قیمت سکه از دو جزء تشکیل شده و دو عامل دارد. یکی از عوامل نرخ انس جهانی و عامل دیگر نرخ دلار است. وقتی در قیمت سکه در بازار حباب ایجاد می‌شود یعنی با حاصلضرب انس جهانی در نرخ دلار قیمت سکه در بازار ایران بیشتر و گفته می شود قیمت سکه دارای حباب است.

تنها راهکار کاهش و رفع حباب سکه افزایش عرضه است. زیرا موضوع حباب سکه باید حل شده و در صورت بی تفاوتی بانک مرکزی نسبت به رشد حباب سکه این امر می تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد. بنابراین بانک مرکزی می‌تواند از طریق افزایش عرضه، اثر منفی ناشی از حباب سکه که سبب ایجاد خلل در آرامش بازار ارز است را خنثی کند.

افزایش عرضه سکه برای کاهش حباب قیمتی در بازار روش معمولی بوده و در گذشته هم این اقدام با حراج سکه در بانک کارگشایی انجام می‌شد اما امروزه این اقدام با حراج از طریق مرکز مبادله ارز و طلا انجام می‌شود. به صورت تاریخی بانک کارگشایی عامل مداخله بازار طلا بود و بانک مرکزی سعی می‌کرد از طریق حراج سکه به بازار طلا ورود کند تا نرخ در بازار طلا متعادل شود و از این طریق حباب از بین رود. این اقدام تا رفع حباب قیمتی ادامه پیدا می‌کرد.

در ماه‌های پایانی سال فشار تقاضا افزایش یافته و طبیعتا بانک مرکزی با تدابیری باید این گونه از نوسانات جلوگیری کند. البته افزایش عرضه طلا در شرایط عادی و زمانی که در قیمت سکه حبابی وجود ندارد، منطقی نیست. عرضه سکه فقط برای از بین بردن حباب قیمتی قابل قبول بوده و در غیر این صورت نباید اقدام به شکلی باشد که سبب حباب منفی شود.

افزایش عرضه سکه الزاما به معنای کاهش ذخایر طلا نبوده و باید توجه داشت که بانک مرکزی اجازه واردات طلا را می‌دهد و ممکن است که منبع افزایش عرضه از طلاهای وارد شده باشد. البته که بانک مرکزی باید حدی از ذخایر طلا را داشته باشد که در این افزایش عرضه سکه، آسیبی به این ذخایر وارد نشده و افزایش عرضه سکه برای تنظیم و کنترل بازار به معنای کاهش ذخایر طلا نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ