کد خبر: ۲۲۰۵۹۶
۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۷

پیش بینی رییس سازمان برنامه و بودجه از کسری بودجه سال آینده با چند آمار!

پیش بینی رییس سازمان برنامه و بودجه از کسری بودجه سال آینده با چند آمار!

رییس سازمان برنامه و بودجه، پیش بینی کرد: تصویب برخی احکام هزینه‌ای مانند تأمین ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس و صنایع، منجر به کسری بودجه سال آینده خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انتقادات دولت از برخی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و نمایندگان درباره افزایش بار مالی همچنان ادامه دارد و داود منظور اعلام کرد: از نمایندگان مجلس تقاضا شد اجازه ندهند با تصویب برخی احکام هزینه ای، بودجه سال آینده دچار کسری شود.

تاکید شد کسری بودجه ام الخبائث است و کشور و دولت را گرفتار می‌کند. مصوبات مجلس در خصوص تبصره ۸ لایحه بودجه منابع هدفمندی یارانه ها را ناتراز می کند و با این شیوه، قابل اجرا نخواهد بود. چرا که هر ساله با تصویب مجلس گروه های جدیدی به جمع کسانی که دولت باید حق بیمه بازنشستگی آنها را پرداخت کند، اضافه می شود.

همین ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی که طبق مصوبه نمایندگان بنا شده تا دولت اموال بفروشد و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند (با اولویت نقدی یا از طریق روش‌های تهاتر، واگذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی سودده، تهاتر میعانات گازی و نفتی، خوراک و انرژی واحدهای تولیدی)، بابت حق بیمه هایی است که  سال های گذشته پرداخت آن بر عهده دولت گذاشته شده و دولت واقعا توان پرداخت چنین هزینه های را ندارد. اگر نمایندگان هزینه ای را تصویب می کنند، منبع مالی را هم به تصویب برسانند.

۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از محصولات جانبی گاز که بخشی از منابع هدفمندی را تشکیل می داد به همراه ۱۸ هزار میلیارد تومان عوارض فراورده های نفتی را که در بودجه سال جاری برای پرداخت یارانه نان تخصیص داده شده بود از منابع هدفمندی یارانه ها حذف شد. به این ترتیب فقط ۶۸ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها حذف شده است.

علاوه براین دولت مکلف شده همه گندم را با قیمت تضمینی خریداری کند اما در لایحه دولت مقرر شده صنف و صنعت گندم مورد نیاز را راسا با قیمت تضمینی خریداری کنند. چرا دولت باید منابع مالی برای خرید تضمینی گندم مورد نیاز صنف و صنعت به میزان ۲ میلیون تن را که معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان است، خریداری کند؟ با این مصوبه ۳۵ هزار میلیارد تومان به بار مالی دولت نسبت به لایحه افزوده می شود.

نمایندگان هر تصمیمی می گیرند که منابع هدفمندی یا بودجه عمومی را ناتراز می کند، دولت را راهنمایی کنند از کجا منابع آن را تامین کند تا قادر به ایفای تعهدات باشد  اما در غیر این صورت نگذارند کسری بودجه ایجاد شود که ام الخبایث بوده و کشور و دولت را گرفتار می کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ