کد خبر: ۲۲۰۶۷۱
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۹

ادعای بانک مرکزی از کاهش ۴۷.۷ درصدی شاخص تورم تولیدکننده در دو سال!

ادعای بانک مرکزی از کاهش ۴۷.۷ درصدی شاخص تورم تولیدکننده در دو سال!

بانک مرکزی اعلام کرد: تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده از شهریور دو سال قبل با ۴۷.۷ درصد کاهش به ۳۴.۹ درصد در دی‌ سال جاری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: برآیند سیاست‌ها و اقدامات مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی در ماه‌های اخیر به ویژه در کنترل نرخ تورم و کاهش نوسانات نرخ ارز به صورت آشکاری قابل مشاهده است.

بر اساس این گزارش، بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده در این دوره حاکی از بهبود در روند تورم این شاخص است. به طوری که تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور دو سال  قبل به ۳۴.۹ درصد در دی‌ کاهش یافته که نشانگر کاهش ۴۷.۷ واحد درصدی است.

.

میزان تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در پی استمرار پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات نرخ ارز و همچنین ثبات قیمتی در کالاهای اساسی وارداتی، روند نزولی از ابتدای سال جاری را ادامه داده و با کاهش ۱۱.۲ واحد درصدی از ۴۲.۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۱.۲ درصد در دی‌ سال جاری رسید.

بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی کالا و خدمت در سال جاری مبین آن است که روند کاهشی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده عمدتاً متأثر از اقلام کالایی این شاخص بود. به طوری که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی کالا با کاهش ۱۲.۱ واحد درصدی از ۴۱.۰ درصد در فروردین‌ سال جاری به ۲۸.۸ درصد در دی‌ رسید. همچنین تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی خدمت از ۴۰.۰ درصد در فروردین‌ به ۳۶.۴ درصد در دی‌ سال جاری رسید.

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در دی‌ سال جاری با ۱.۱ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۰.۶ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی کالا و خدمت حاکی از تورم ۰.۵ درصدی گروه کالا با سهم از تورم ۰.۴ واحد درصد و تورم ۰.۶ درصدی خدمات با سهم از تورم ۰.۲ واحد درصد بوده که نشان‌دهنده سهم بیشتر اقلام کالایی در شکل‌دهی تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در دی‌ است.

.

در مجموع از آنجا که شاخص بهای تولیدکننده به نوعی شاخص پیش نگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بوده و انتظار می‌رود ادامه‌دار شدن روند کاهشی تحولات این شاخص منجر به کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های آتی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ