کد خبر: ۲۲۱۴۴۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰

وضعیت نا مطلوب صنعت دارو با مشکلات تخصیص و تامین ارز و احتمال کمبود
رییس اتاق تهران مطرح کرد:

وضعیت نا مطلوب صنعت دارو با مشکلات تخصیص و تامین ارز و احتمال کمبود

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات تخصیص و تامین ارز و زمانبندی عرضه، وضعیت صنعت دارو را نا مطلوب دانست و گفت: تداوم این مشکلات به کمبود دارو می انجامد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد نجفی عرب با اشاره به وضعیت نا مطلوب صنعت دارو به ایلنا، گفت: وزارت بهداشت برای واردات کالاهای حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی 4.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داده است. بخش اندکی از این رقم دلار 4200 تومانی و بیشتر ارز 28.5 هزار تومانی است. با این حال در تخصیص و تامین ارز و زمانبندی عرضه مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: برگشت منابع به دلیل تاخیر بیمه‌ها و بیمارستان‌های دولتی در پرداخت‌های خرید دارو از شرکت‌های پخش و به دنبال آن شرکت‌های تولیدی و وارداتی جریان کار را به شدت دچار مشکل کرده است. بیمه‌ها از عدم تخصیص و تامین ارز سازمان مدیریت برنامه و بودجه گلایه دارند. اولویت سازمان تامین اجتماعی هم تامین حقوق کارکنان و بازنشستگان و پرداخت بدهی بیمارستان‌ها است. به همین دلیل بخش‌های خصوصی از جمله داروخانه‌ها در دریافت بدهی از تامین اجتماعی با مشکل روبرو هستند.

نجفی عرب ادامه داد: اعمال دستوری قیمت‌ها در صنعت دارو نه به نفع مصرف‌کننده و نه به نفع اقتصاد است. تولید را دچار مشکل می‌کند و به ایجاد رانت‌ می‌انجامد. دولت در کالاهایی مانند دارو که عرضه آن بر تقاضا غلبه دارد نباید در قیمت دخالت داشته باشد. در اختصاص ارز ترجیحی به تولید کالاها هم اما و اگرهایی وجود دارد و بخش خصوصی به هیچ وجه تمایلی به دریافت ارز ترجیحی ندارد. تداوم این مشکلات می‌تواند به کمبود دارو بینجامد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ