کد خبر: ۲۲۲۱۵۹
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۱۶

سه چالش اصلی تولیدکنندگان فولاد و پیشنهادی برای حل مشکل تامین ارز
کارشناس صنعت اعلام کرد:

سه چالش اصلی تولیدکنندگان فولاد و پیشنهادی برای حل مشکل تامین ارز

کارشناس صنعت فولاد با اعلام سه چالش اصلی تولیدکنندگان فولاد طی سال گذشته، پیشنهادی برای حل مشکل تامین ارز فولادسازان ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید محمودی در خصوص چالش‌‌‌های مهمی که شرکت های فولادسازی طی سال گذشته با آن روبرو بودند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: تولیدکنندگان فولاد با چند مسئله اساسی روبرو بودند که به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات تامین انرژی بود. چرا که شرکت های فولادسازی کماکان در تابستان و زمستان با چالش تامین برق و گاز مواجه بودند و به همین دلیل در کل سال گذشته ۳ تا ۴ میلیون تن فولاد از دست رفت. برخی فولادسازان با مپنا اقدام به ساخت نیروگاه کردند. امید می رود وزارت نیرو به وعده وفا کند و اجازه دهد در وهله نخست، فولادسازان از این نیروگاه‌‌‌ها استفاده کنند.

سایر شرکت های فولادسازی نیز نیروگاه‌‌‌هایی را در دست اقدام دارند که قرار است در سال جدید وارد مدار تولید شود. با وارد شدن نیروگاه های جدید ممکن است سال‌جاری نسبت به سال گذشته به لحاظ تامین انرژی ‌برای فولادسازان، سال بهتری باشد.

فولادسازان در زمستان با مشکل تامین گاز روبرو هستند و اولویت نخست دولت نیز تامین بخش خانگی است. دولت به صورت ضمنی به فولادسازان پیشنهاد داده در میادین گازی سرمایه‌گذاری انجام دهند اما این پیشنهادها در حد صحبت بوده و هیچ‌گونه اقدام عملی در این راستا انجام نگرفته است.

فولادسازان تمایل ندارند وارد حوزه گاز شوند. چرا که سرمایه‌گذاری در میادین گازی نیازمند منابع بسیار و زمان‌بر است. اگر قرار باشد شرکت های فولادی برق، گاز و ریل خود را تامین کنند، دیگر تولید آنها همراه با صرفه اقتصادی نخواهد بود. همین میزان سرمایه‌گذاری که فولادسازان‌‌‌ در حوزه نیروگاه انجام دادند می‌توانستند به واحدهای توسعه‌‌‌ای و افزایش میزان تولید اختصاص دهند. بطور مثال فولاد مبارکه ۵۰۰ میلیون یورو برای ساخت نیروگاه هزینه کرده که می‌توانست این میزان را صرف توسعه واحدها کند تا اشتغال‌زایی و ارزآوری بیشتری را به همراه بیاورد.

مسئله مهم دیگر موضوع بازگشت ارز صادراتی بود که پایان سال به صورت بحرانی بروز یافت. فولادسازان باید ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی تحویل دهند و برای دریافت ارز مورد نیاز مواد اولیه و تجهیزات در صف انتظار قرار بگیرند.

پیشنهادی برای حل چالش تامین ارز فولادسازان

دولت نباید تمام ارز فولادسازان را دریافت کند تا این شرکت های ارزآور در انتظار اخذ ارز قرار نگیرند. از سوی دیگر، صف دریافت ارز نیز کوتاه‌‌‌تر خواهد شد. امید می رود در سال جدید شرکت های فولادسازی با این مشکل روبرو نباشند.

مشکل دیگر تامین سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه این شرکت ها است. بخش بالادستی در زنجیره فولاد مانند چادرملو و گل‌‌‌گهر، تبدیل به شرکت های تولیدی شدند و اجازه نمی‌‌‌دهند سنگ‌آهن از کرمان و یزد خارج شود و خوراک را در شرکت های تابعه مورد استفاده قرار می‌دهند. پیش از اینکه این شرکت های معدنی تبدیل به واحد صنعتی شوند، فولاد سازی های بسیاری باوجود معادن سنگ‌آهن در مرکز ایران ایجاد شدند که اکنون نیازمند سنگ‌آهن هستند.

در استان اصفهان شرکت های فولادی بزرگی وجود دارند اما این استان معدن سنگ‌آهن چندانی ندارد. سایر شرکت های فولادی در سایر نقاط با همین مشکل روبرو شدند. البته برای تامین سنگ‌آهن موردنیاز فولادسازان باید ایمیدرو برنامه‌‌‌ریزی لازم را انجام بدهد تا زنجیره فولاد از ناترازی و کمبود خوراک موردنیاز در رنج نباشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ