کد خبر: ۲۲۲۱۹۳
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۱/۱۸

تمایل چینی ها به خرید سهام ایران خودرو و سایپا / پیش بینی تسریع در واگذاری
بنابر اخبار غیر رسمی:

تمایل چینی ها به خرید سهام ایران خودرو و سایپا / پیش بینی تسریع در واگذاری

اخبار غیر رسمی از تمایل شرکت‌های چینی برای خرید سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا حکایت دارد و پیش‌بینی شده با توجه به شعار سال، روند واگذاری‌ها تسریع شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی این روزها بویژه با توجه به شعار سال جدی‌تر از قبل به نظر می‌رسد و اتفاق ویژه تر نیز این است که سهام دو خودروساز بزرگ، مشتری جدیدی پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش تا دیروز تنها از قطعه‌سازان بزرگ داخلی به عنوان مشتری پر و پا قرص سهام ایران‌ خودرو و سایپا نام برده می‌شد اما حالا پای چینی‌ ها نیز به این ماجرا باز شده است. طبق اعلام منابع آگاه برخی خودروسازان چینی حاضر برای خرید سهام خودروسازان بزرگ دورخیز کرده‌اند.

هرچند واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی واقعی در این سال‌ها همواره یکی از مسائل داغ خودروسازی بوده و دولت‌ها نیز مانور بسیاری روی آن داده‌اند اما این دو غول جاده‌مخصوص همچنان در ید قدرت دولت قرار دارند. از همین رو شاید این پرسش پیش بیاید چرا موضوع واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی این روزها پررنگ‌تر شده و بسیاری از احتمال قوی عملی شدن این پروژه چندین‌ساله در سال جاری می‌گویند.

اصل داستان از این قرار است که شرکت‌های بزرگ متعلق به بخش خصوصی صنعت خودرو (که همه در شراکت با چینی‌ها هستند) با توجه به اتفاقات اواخر سال گذشته، بخصوص تاکید رهبری بر اداره خودروسازان توسط سهامداران خصوصی، مشتری ایران‌ خودرو و سایپا شده‌اند.

بهمن‌ سال گذشته رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به گله برخی سهامداران خصوصی خودروسازان بزرگ بابت دخالت و نفوذ دولت در امور آنها با وجود دارا بودن سهامی کمتر از بخش خصوصی، اشاره کرد و این پیام را به دنبال داشت که باید امور شرکت‌های دارای مدیریت مشترک دولتی و خصوصی، منصفانه و طبق قانون اداره شود و هر سهامداری حتی دولت به اندازه سهم در این امور دخالت کند.

این پیام حالا با انتخاب شعار سال، قوی‌تر و رساتر از قبل مخابره شده و از همین رو انگیزه بخش خصوصی واقعی برای خرید سهام دو خودروساز بزرگ بسیار بیشتر و جدی‌تر از گذشته است.

تا پیش از این، تنها مشتری جدی سهام خودروسازان بزرگ، قطعه‌سازان بودند اما حالا شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی یا همان مونتاژکاران و البته خودروسازان چینی که در داخل حضور ندارند نیز به این عرصه ورود کردند و شاید رقابتی نزدیک و سخت بین آنها بر سر خرید سهام غول‌های جاده‌ مخصوص شکل بگیرد.

چینی‌ها البته در گذشته نیز علاقه را به حضور در خودروسازی بخش دولتی ایران نشان داده‌اند و حتی در اواسط دهه ۸۰ قرار بود با ایران‌خودرو وارد سرمایه گذاری مشترک شوند. در آن دوران، مذاکراتی بین ایران‌ خودرو و شرکت چری( بازیگر چینی اصلی و فعلی در بازار خودرو ایران که با مدیران خودرو شراکت دارد) بر سر فعالیت مشترک شکل گرفت.

مذاکرات بسیار مطلوب پیش رفت و دو طرف حتی محصول تولیدی مشترک را نیز مشخص کردند و قرار بود کار در ایران‌ خودرو آغاز شود اما در دقیقه ۹۰ و وقتی گمان می‌رفت شراکت ایران خودرو و چری قطعی شده به این بهانه که چینی‌ها هنوز شایستگی شراکت با خودروسازی ایران را ندارند، مانع اجرای این شراکت شدند.

البته آن زمان خودروسازان چینی ابهت امروز را نداشتند و نوپا و به‌نوعی کارآموز محسوب می‌شدند. هرچند اینکه در آینده جزو بازیگران اصلی خودروسازی جهان خواهند شد، پیش‌بینی سختی نبود. آن مشارکت شکل نگرفت و حالا چرخ روزگار طوری چرخیده که چینی‌ها قدرت و جسارت خرید سهام خودرو سازان بزرگ ایران را پیدا کرده‌اند. از همین رو به نظر می‌رسد سال جاری عرصه رقابت بین چینی‌ها و بخش خصوصی داخلی بر سر خرید سهام ایران‌خودرو و سایپا داغ خواهد بود و باید منتظر ماند و دید سیاستگذار اجازه می‌دهد رقابت در روندی طبیعی شکل بگیرد و پیش برود؟

به هر حال این احتمال وجود دارد سیاست گذار تصمیم بگیرد به نوعی سهام ایران‌ خودرو و سایپا را بین خودروسازان و قطعه‌سازان بخش خصوصی تقسیم کند تا همه طیف‌های مدعی از آن سهم داشته باشند. یکی از قطعه‌سازان بزرگ با افزایش سهم به‌زودی مدیریت این خودروساز بزرگ را به دست خواهد گرفت.

همچنین طبق گفته منابع آگاه، سایپا و پارس‌خودرو نیز مشتری چینی پیدا کرده‌اند. گویا یکی از خودروسازان مشهور چین به نام چانگان برای خرید سهام پارس‌خودرو دورخیز کرده است. در نهایت اینکه سایپا نیز چشم برخی شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی را گرفته است .

بنابراین در مجموع قطعه‌سازان داخلی، شرکت‌های چینی در قالب خودروسازان بخش خصوصی و خودروسازان چینی که در داخل حضور ندارند، سه مشتری اصلی سهام ایران‌ خودرو و سایپا بشمار می‌روند که رسما به خرید سهام غول‌های جاده‌مخصوص ورود خواهند کرد.با توجه به حضور چینی‌ها در جمع مشتریان سهام خودروسازان بزرگ این پرسش مطرح است که آیا چینی‌ها به خرید سهام سایپا و پارس‌خودرو رضایت می‌دهند یا با ورود به عرصه خرید سهام ایران‌خودرو با قطعه‌سازان داخلی وارد رقابت یا شاید هم ائتلاف می‌شوند؟

پرسش دیگر اینکه آیا واگذاری احتمالی سهام خودروسازان بزرگ به چینی‌ها، ارتباطی با قرارداد ۲۵ ساله همکاری جامع ایران و چین دارد؟ اگر پاسخ مثبت باشد،  آیا سیاست گذار زمین بازی را طوری طراحی خواهد کرد که رقابتی عادلانه بر سر خرید سهام ایران‌ خودرو و سایپا بین مشتریان داخلی و چینی شکل بگیرد؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ