کد خبر: ۲۲۲۵۳۴
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۲/۱

تحلیلی از واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا و آثار منفی مشارکت با چینی‌ها
استاد دانشگاه مطرح کرد:

تحلیلی از واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا و آثار منفی مشارکت با چینی‌ها

استاد دانشگاه با اشاره به آثار منفی واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به چینی‌ها، گفت: باید مدیریت به افراد اهل و توانمند داخلی بخش خصوصی سپرده و فقط انتقال فناوری صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در واکنش به حواشی پیش آمده و احتمال واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به چینی‌ها، اعلام کرد: مشکل صنعت خودرو به خصولتی بودن آن باز می گردد و چاره کار هم تقدیم دو دستی دو غول خودروساز به خارجی‌ها نیست بلکه باید مدیریت این دو کارخانه به افراد اهل و توانمند داخلی بخش خصوصی سپرده شود.

از صنعتی صحبت می شود که ایرانی ها 50 سال بر روی آن کار کرده اند و تجربه، توان، نیرو، تخصص و تعهد لازم را دارند و اگر قانون تجارت در خصوص آن به درستی اجرا شود شاهد شکوفایی و توسعه آن خواهیم بود.

هیچ کشوری بدون مشارکت خارجی ها در صنایع به موفقیت نمی رسد اما باید مراقب بود هدف مشارکت انتقال تجربه و فناوری باشد نه وابستگی 100 درصدی. چرا که در این صورت قطعا هرگز خودروساز نخواهیم شد و هر آنچه در این 50 سال بدست آمده برباد خواهد رفت.

افراد اهل بسیاری در داخل تجربه و توان لازم برای مدیریت ایران خودرو و سایپا دارند و حاضر هستند در راستای اجرای فرمایشات رهبری مبنی بر مشارکت مردم برای افزایش تولید وارد میدان شوند و صنعت خودروسازی را نجات دهند. متاسفانه دست‌هایی در صنعت خودروسازی وجود دارد که تلاش می‌کند خصوصی سازی واقعی در ایران خودرو و سایپا صورت نگیرد. این افراد تا کنون مانع اجرای این مهم شدند.

با وجود روند نزولی تولید ایران خودرو و سایپا نسبت به سال گذشته اما خودروهای مونتاژی چین روند رو به رشدی داشته که این نشان دهنده دورخیز چینی ها برای تصاحب بازار خودروی ایران است. دست اندرکاران صنعت خودرو با اقدامات دست و پای دو غول خودروساز ایرانی را بسته و برای چینی ها فرش قرمز پهن کرده اند. چین هراسی در دستور کار نیست و اگر تا امروز چینی ها همکاری نمی کردند صنعت خودروسازی ایران هم مانند روسیه زمین می خورد.

در شرایط فعلی امکان کار با غربی ها وجود ندارد و از طرفی چینی ها پیشرفت خیره کننده ای داشتند اما تفکر واگذاری 100 درصدی صنعت خودروسازی به چینی ها یا هر کشور دیگری را نباید دنبال کرد.

کشوری به بزرگی ایران با جمعیت فراوان و منابع متعدد و دشمنان مختلف باید به دنبال توسعه، اشتغال، تولید و استقلال باشد. بنابراین در مشارکت با خارجی ها چه غرب و چه در شرق باید به گونه ای شرط و شروط گذاشت که در نهایت انتقال فناوری و توسعه صنعتی صورت گیرد.

هرگز با واگذاری 100 درصدی امور به خارجی ها نمی توان انتظار داشت توسعه صنعتی بوجود آید. هرچند در کوتاه مدت احتمال تغییر خودروها و بروز تر شدن آنها می رود اما در نهایت پیشرفت چندانی نخواهیم کرد و به کشوری خدماتی و وابسته تبدیل خواهیم شد.

سال 95 پنج خودروساز بزرگ دنیا از جمله هیوندای، فولکس، پژو، سیتروئن و رنو قرار بود با مشارکت 40 درصدی با ایرانی‌ها شروع به سرمایه گذاری کنند که با آمدن دونالد ترامپ همه از ایران خارج شدند. از طرفی در داخل سیاست گذاران و مدیران عملکرد نامناسبی داشتند تا جایی که صنعت خودروسازی مریض شد و امروز با مشکلات متعدد از جمله زیان انباشته ناشی از مدیریت خصولتی روبرو است و در نتیجه هیچ فردی در بخش خصوصی یا دولتی جوابگوی مشکلات بوجود آمده نیست.

ایران خودرو مشکل چندانی در این زمینه ندارد. چرا که از نظر قانونی صاحب ایران خودرو مشخص است به شرط آنکه دست های پشت پرده بگذارند قانون تجارت اجرا شود. برخی مسئولان دولتی درخواست زمان دو تا سه ساله برای بررسی موضوع واگذاری دو خودروساز می کنند حال آنکه وضعیت بحرانی این صنعت نیاز به سرعت عمل دارد.

شرایط سایپا متفاوت است و نیاز به شرکت هایی دارد که بصورت بلوکی سهام مورد نیاز برای گرفتن صندلی های لازم در هیات مدیره را خریداری کنند.

هزینه‌های خصولتی بودن بیشتر از خصوصی بودن بنگاه های اقتصادی است. باید محکم قدم برداشت و در عین حال مراقب بود. چینی ها و آمریکایی ها با تمام اختلافات در صنعت خودروسازی درحال همکاری هستند.

دست اندرکاران باید به پروژه ترساندن مقامات عالی و مردم مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی پایان دهند و از حسودی به بخش خصوصی در صورت موفقیت در صنعت خودروسازی و سودی که حاصل آن می شود، دست بردارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ