کد خبر: ۲۲۲۵۷۶
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۲/۲

آمار تولید و فروش سه خودروساز بورسی و خالی شدن ۳.۳ هزار دستگاه از انبارها
سال گذشته رخ داد:

آمار تولید و فروش سه خودروساز بورسی و خالی شدن ۳.۳ هزار دستگاه از انبارها

مقایسه آمار تولید و فروش ۹۸۱.۸ و ۹۸۵.۱ هزار محصول ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال گذشته نشان می دهد ۳.۳ هزار دستگاه از انبار خودروسازان خالی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق آمارهای وزارت صنعت، سال گذشته تولید خودروهای سواری و وانت سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بالغ بر ۹۸۱.۸ هزار دستگاه بود که ۹۸۵.۱ هزار دستگاه را فروختند. بنابراین ۳.۳ هزار دستگاه بیشتر از میزان تولید به فروش رسید که نشان می‌دهد انبار خودروسازان رو به خالی شدن بود.

بر اساس این گزارش، فروش ابتدای سال ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه که تعهدات بسیاری برای خودروسازان ایجاد کرد، یکی از عواملی بود که باعث شد خودروسازان برای رفع تعهدات، خودرویی را راهی انبار نکنند. عامل دوم نیز حساسیتی است که نهادهای نظارتی نسبت به عرضه خودرو داشتند. برای مثال فروش ایران‌خودرو در اسفند ماه ۴۶.۱ هزار دستگاه بود در حالی که ۴۳.۶ هزار دستگاه تولید داشت. در بهمن‌ ماه بخشی از تولیدات عرضه نشده بود اما در اسفند وارد بازار شد.

هر سه خودروساز بزرگ در مجموع سال گذشته ۹۸۵.۱ هزار دستگاه محصول به فروش رساندند در حالی که این رقم برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۱ میلیون دستگاه بود و با افت ۱۳درصدی روبرو شد.

ایران‌ خودرو سال گذشته بالغ بر ۵۳۵.۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرد و ۵۳۷.۶ هزار محصول به فروش رساند. فروش این خودروساز سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۰۷.۱ هزار دستگاه بود که ۱۱.۴ درصد بیشتر از سال گذشته بود. نسبت فروش به تولید نیز سال گذشته ۱۰۰.۴ درصد بود که نشان می‌دهد ۰.۴ درصد بیشتر از تولید فروخته است.

سایپا نیز سال گذشته ۳۴۵.۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرد و ۳۴۶.۷ هزار محصول به فروش رساند که آمار ۱۰۰.۲ درصدی را در نسبت فروش به تولید رقم زد. سال ۱۴۰۱ میزان فروش سایپا ۳۸۶.۸ هزار دستگاه و ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود.

پارس خودرو هم طی سال گذشته ۱۰۰.۸ هزار دستگاه خودرو به فروش رساند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۲۸ درصد کاهش داشت. نسبت فروش به تولید ۱۰۰.۶ درصد بود. چرا که ۵۹۰ دستگاه بیشتر از تولید ۱۰۰.۲ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۱، فروش داشتند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ