کد خبر: ۲۲۲۵۷۹
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۳

رانت و بروز مفاسد کلان نتیجه تداوم سیاست های دو سال اخیر بانک مرکزی
عضو اتاق بازرگانی اعلام کرد:

رانت و بروز مفاسد کلان نتیجه تداوم سیاست های دو سال اخیر بانک مرکزی

عضو اتاق بازرگانی با انتقاد به سیاست های دو ساله بانک مرکزی در ایجاد رانت و بروز مفاسد کلان، انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی را عامل افزایش هزینه تولید دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رحمان سادات نجفی با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی، گفت: سیاست تعهد ارزی که صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی می کند، انگیزه های صادرات را کاهش داده و تولیدات صادراتی را با زیان مواجه کرده است. متاسفانه تولیداتی که از ارز نیمایی استفاده نمی کنند بویژه صنایع کوچک مقیاس نیز مکلف شدند ارز را با قیمت نیمایی به بانک مرکزی تحویل دهند.

وی افزود: فشار بانک مرکزی سبب شده صادرات بسیاری از محصولات از حیض انتفاع خارج شود. تا زمانی که متغیرهای اثرگذار در افزایش قیمت ارز، حل و فصل نشود، نمی توان به هدف کنترل بازار دست یافت. بانک مرکزی عموما با سیاست های شتابزده وارد بازار می شود و با صدور دستورالعمل هایی اقتصاد را دچار زیان می کند.

سادات نجفی ادامه داد: انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی در حالی که بازدهی بازار ارز و طلا بیشتر از این عدد است، منابع ریالی را از بازار جمع نمی کند. ضمن آنکه با افزایش نرخ سپرده، تسهیلات نیز افزایش نرخ پیدا می کند و تولید که به ناچار سرمایه در گردش را از بانک ها تامین می کند دچار زیان خواهد شد. سیاست های پولی و ارزی دو ساله بانک مرکزی باعث ایجاد رانت هایی شده که تداوم آنها زمینه بروز مفسده های کلان را فراهم کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ