کد خبر: ۱۸۰۴۲۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

حذف ارز ترجیحی کاملا اشتباه است / ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر
نماینده مجلس:

حذف ارز ترجیحی کاملا اشتباه است / ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر

نماینده مجلس ضمن اشاره به بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر اعلام کرد: حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی کاملا اشتباه بوده و لایحه بودجه ۱۴۰۱ عدالت محور نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت اجتماعی نوشته نشده به ایلنا اعلام کرد : دولت با همان نگاه تامین هزینه‌های دولت، نگاه پولی و جبران کسری بودجه ، لایحه ارائه داده اند. با توجه به انحصارات، رانت‌ها و ناکارآمدی‌های فعلی ، یعنی رویکرد نظری ، نگاه خوشبینانه‌ای‌ بوده و اولویت‌بندی از دست رفته است.

این بودجه باید با رویکردی عدالت‌محور نوشته شود، هزینه‌های سبد خانوار ضعیف را افزایش ندهد و خط فقر را گسترش ندهد . ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر وجود دارند که بی تردید با اجرای حذف ارز ترجیحی به این تعداد افزوده خواهد شد. یارانه‌های مستقیم جبران‌کننده نیست. در توزیع دچار انحراف می‌شود، همیشه تورم از یارانه جلو می‌زند و نمی‌توان با یارانه جلوی افسارگسیختگی تورم را گرفت.

در این شرایط دولت مجبور است با بازار چکشی برخورد کند که فضای امن را از بین می‌برد. رویکرد جایگزین باید اصلاحات ساختاری بود و دولت باید یکسال فرصت می‌داد که کاملا مستقر شود، فعلا دست به ساختار هزینه‌های دولت نمی‌زد. مانند شعارهایی که رئیسی هنگام انتخابات داد. از جمله کنترل بانک‌ها و مهار خلق نقدینگی ، اصلاح نظام بازار، اصلاح سامانه‌های اقتصادی و ... بعد از آن که مطمئن می‌شد بر تمام جوانب مسلط شده برای حذف ارز ترجیحی اقدام می‌کرد.

در دوره هاشمی رفسنجانی ، نگاه رشد محور و نگاه تعدیل و تثبیت تجربه شد که موفق نبود. لایحه بودجه رئیسی در همان مسیر حرکت می‌کند که فشار سنگینی به اقشار ضعیف وارد خواهد کرد. تورم افسارگسیخته و افزایش شکاف طبقاتی در سال ۷۴ تجربه شد.

لایحه بودجه فعلی ، نظارت‌گریز بوده و مجلس امکان نظارت کامل و کافی بر همه ابعاد را نخواهد داشت .حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی کاملا اشتباه است. با توجه به تورم انتظاری موجود و عدم استقرار کامل دولت در تمام حوزه‌ها این اقدام افسار مدیریت را بیش از پیش از دست دولت خارج می کند.

اساسا رویکرد اصلی، مسئله تقویت ارزش پول ملی است که در این بودجه خبری از این موضوع نیست. یکی از بحث‌ها تجمیع ردیف‌ها بوده و در برخی موارد سقف گذاشته نشده است. مثلا در فروش اوراق جایی اعلام شده ، ۸۸ هزار میلیارد تومان اما سقفی تعین نشده و چند جای دیگر دست دولت را باز گذاشته است. از سوی دیگر علیرغم اینکه دولت ادعا می کند بودجه انقباضی است اما همچنان رشد هزینه‌ها ادامه داشته و نسبت به سقف سال جاری ۴۶ درصد رشد دارد.

باید نظریه پردازان پشت صحنه بودجه‌ریزی ، تغییر کنند، نگاه باید نگاه اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی باشد و نوک پیکان را از تامین هزینه‌های دولت به سمت اصلاح ساختاری اقتصاد، استقرار عدالت ساختاری و مهار بانک‌ها نشانه رود .

نظریاتی که به نام اقتصاد نئوکلاسیک ، اقتصاد کینزی و مکتب پولی در ایران بسیار رواج یافته در دانشکده‌های مختلف اقتصادی و در لایه سیاستگذاری تبدیل به الگو شده و بیش از ۳۰ در حال تکرار شدن است. از رئیسی انتظار می رفت ابتدا با تغییر کارگروه برنامه‌ریزی اقدام به بودجه ریزی می کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ