کد خبر: ۲۲۰۷۰۱
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

اتمام پذیره نویسی اولین صندوق بخشی دارویی در ۱۵ دقیقه + ویژگی ها

اتمام پذیره نویسی اولین صندوق بخشی دارویی در ۱۵ دقیقه + ویژگی ها

پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی دارویی بازار سرمایه با نماد "فارما کیان" با مهلت سه روزه در فرابورس آغاز و سقف ۲۰۰ میلیارد تومانی در ۱۵ دقیقه تکمیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه معرفی اولین صندوق بخشی دارویی بازار سرمایه با نماد "فارماکیان" با حضور مونا حاج علی اصغر مدیرعامل، محمدرضا دم ثنا معاون دارایی ها و محمد طاهری مدیر سرمایه گذاری گروه مالی کیان برگزار شد. پذیره نویسی این صندوق نهم بهمن در فرابورس با مهلت سه روزه آغاز و در 15 دقیقه، سقف 200 میلیارد تومانی آن تکمیل شد.

بر اساس این گزارش، مونا حاج علی اصغر مدیرعامل گرو مالی کیان در این نشست به معرفی صندوق بخشی کیان پرداخت و گفت: سقف این صندوق 200 میلیارد تومان بود که در همان دقایق ابتدایی واحدها تکمیل شد. در این راستا فرایند دریافت مجوز از سازمان بورس برای افزایش سقف به 400 میلیارد تومان در حال انجام است.

وی افزود: صندوق فارماکیان مولتی NAV بوده و سقف و کف خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارد. با توجه به نوسانات بازار سرمایه متنوع سازی ابزارها یکی از راهکارهایی است که به واسطه صندوق بخشی به تقویت حضور سرمایه گذاران در صنعت دارو خواهد انجامید.

حاج علی اصغر ادامه داد: پس از این صندوق برای صندوق اهرمی کیان برنامه‌ریزی شده و برای این صندوق نیز از طریق فرابورس همکاری خواهیم داشت.

سه ویژگی صندوق بخشی فارما کیان

محمدرضا دم ثنا معاون دارایی های گروه مالی کیان با اشاره به در نظر گرفتن سه مورد در طراحی صندوق بخشی، گفت: نخست اینکه صندوق‌ نیمه فعال مدیریت می‌شود تا ریسک مدیریت فعال حذف و کل صنعت دارو با 44 نماد در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد. دومین ویژگی فارما کیان مزیت نقدشوندگی در کنار بازارگردانی فعال است. همچنین کارشناسان خبره صنعت دارو در مدیریت دارایی این صندوق حضور دارند تا در بخش فعال صندوق دقت کامل بکار گرفته شود.

عملکرد 13 ساله صنعت دارو در برابر شاخص

محمد طاهری مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی کیان نیز با بیان اینکه این صندوق با استراتژی هم‌وزن نیمه فعال سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: صنعت دارو بر خلاف عمده صنایع ریالی، عملکرد بهتری نسبت به شاخص بورس داشت. بطوری که در برابر رشد 95 برابری شاخص از سال 90 تا کنون، رشد 158 برابری را ثبت کرد در حالی که عمده صنایع ریالی طی این مدت پا به پای شاخص افزایش نداشتند.

وی افزود: سود 551 میلیون دلاری صنعت دارو طی 13 سال اخیر به 805 میلیون دلار افزایش داشت. در کنار رشد 1.5 برابری سود، شاخص صنعت 3.5 برابر شده یعنی ارزش سرمایه گذاری 1000 دلاری در شرکت های دارویی بورسی به 3.5 هزار دلار رسیده است. حدود 10 سال قبل بالغ بر 12 درصد جمعیت بالای 55 سال بود، اکنون به 16 درصد رسیده و تا 10 سال آینده 23 درصد جمعیت را شامل می شود که نشان می دهد رشد صنعت دارو ادامه دار خواهد بود.

طاهری ادامه داد: عمده وزن صندوق معادل 70 درصد بصورت نیمه فعال مدیریت می شود تا ریسکی نداشته و هم راستا با رشد صنعت و بازار سرمایه رشد خود را تجربه کند. 30 درصد وزن صندوق هم فعال مدیریت می شود تا از نوسانات کوتاه مدت صنعت بهره مند شد. 44 نماد دارویی حاضر در بورس و فرابورس به جز بازار پایه، حدود 40 درصد بازار دارو را پوشش می‌دهد. از این رو کلیت صنعت دارو را می‌توان با این صندوق به شکل همگن پوشش داد. همچنین برای حل چالش نقدشوندگی پایین صنعت با ساختار هم‌وزن بخش نیمه فعال به نحو مطلوب این چالش برطرف می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ