کد خبر: ۱۲۵۸۱۷
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۲/۲۲

تدوین بسته ای جدید برای افزایش سهم بخش مسکن در بازار سرمایه
مدیرعامل بانک مسکن خبر داد:

تدوین بسته ای جدید برای افزایش سهم بخش مسکن در بازار سرمایه

مدیرعامل بانک مسکن از تدوین بسته ای جدید برای افزایش سهم این بخش در بازار سرمایه و نهایی شدن سامانه اعطای کارت اعتباری مصالح ساختمان تا پایان تابستان برای کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالقاسم رحیمی انارکی درباره بسته جدید رونق بانک مسکن به صدا و سیما گفت: در سال گذشته در حوزه مسکن شاهد افزایش بیش از صد درصدی قیمت واحد‌های مسکونی بودیم.افزایش قیمت واحد‌های مسکونی باعث شد اقداماتی که بانک مسکن طی ۵ سال گذشته برای افزایش تسهیلات انجام داده بود با مشکل روبرو شود.

وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته برنامه فشرده‌ای را آغاز و اقدام به شناسایی نقاط ضعف برنامه‌های تامین مالی مسکن کردیم.حوزه مسکن درونزا است و کمترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌گیرد، مسکن با وابستگی بیش از ۱۳۰ نوع صنعت از پیشران‌های اقتصاد است و باعث رونق تولید می‌شود.

این مقام مسئول افزود: برای افزایش تولید در بخش مسکن اقدام به تدوین بسته جدید کردیم که در آن به هر دو بخش عرضه و تقاضا توجه شده و با توجه به شرایط موجود و برای مدیریت اجاره بهای مستاجران، برای اولین بار بانک مسکن در این حوزه ورود پیدا و ابزار‌های جدیدی تدوین کرد. این بسته مرتبط با حوزه‌های مختلف بوده و بخشی از آن مربوط به اصلاح قوانین و ضوابط است که باید دولت به مجلس ارجاع دهد.

رحیمی انارکی توضیح داد: عوامل تاثیر گذار در حوزه مسکن را شناسایی و در این بسته در نظر گرفتیم. امیدواریم مجوز‌ها از سوی سازمان‌های ذیربط مانند بانک مرکزی و بورس داده شود تا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن باشیم.سعی کردیم تمامی مقررات را رعایت کنیم تا مشکلی برای تصویب آن وجود نداشته باشد، بسته در حال نهایی شدن و اعلام به واحد‌های ذیربط از جمله وزارت اقتصاد است.

وی گفت: بیش از ۹۲ درصد تامین مالی در بانک‌ها و ۸ درصد در بازار سرمایه است. براساس مطالعات، تامین مالی ۹۹ درصد بخش مسکن در حوزه بانکی و کمتر از یک درصد در بازار سرمایه است که در این بسته سعی کردیم سهم بازار سرمایه را افزایش دهیم. ابزار‌های جدید برای ورود بیشتر بخش مسکن به بازار سرمایه را فراهم کردیم که امیدوارم تا قبل از پایان فصل بهار تکلیف بسته رونق مسکن مشخص شود.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه سفته بازی مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل در حوزه مسکن است، گفت: کسانی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند قیمت مسکن را مصنوعی افزایش می‌دهند و این باعث متضرر شدن متقاضیان واقعی خرید مسکن می‌شود. در این بسته پیش بینی کردیم با توجه به توانایی اقساط دهنده تسهیلات افزایش یابد.

رحیمی انارکی گفت: سامانه اعطای کارت اعتباری مصالح ساختمان تا پایان تابستان نهایی می‌شود که در آن زنجیره تامین مالی مصالح را به صورت سیاست اعتباری در نظر گرفتیم که این موضوع باعث کاهش ۳۰ درصد قیمت تمام شده مسکن می‌شود و دیگر بسیاری از سازندگان برای خرید مصالح ساختمانی نیاز به دریافت تسهیلات بانکی با نرخ زیاد نخواهند داشت.

وی ادامه داد:  به معتبرترین عضو چرخه تولید، تسهیلات را پرداخت می‌کنیم و باقی تولیدکنندگان نیز به اعتبار معتبرترین عضو تولید،تسهیلات دریافت می‌کنند و این باعث کاهش هزینه تامین مالی خواهد شد که امید است در تابستان اجرایی شود.قیمت زمین ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد، اگر بتوانیم سیاست‌ها را بر کاهش قیمت زمین تعریف کنیم تاثیر مستقیم و مثبتی در بخش مسکن خواهد داشت.

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم بخش توسعه‌ای بانک مسکن را پر رنگ‌تر کنیم ،فت: یکی از وظایف بانک‌های توسعه‌ای شرکت در فعالیت‌ هایی به جز فعالیت تجاری است. زیرا در زمانی که فعالیت‌های تجاری وارد رکود می‌شود،سرمایه گذار وارد بازار نمی‌شود. تجارب و روش‌های موفق دیگر کشور‌ها را مطالعه و از آن‌ها الگو برداری کردیم و بسته جامع و کاملی داریم که امید داریم هر چه زودتر مجوز‌های آن دریافت شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ