کد خبر: ۲۲۲۷۴۶
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۲/۹

سقف معافیت مالیات اشخاص غیر تجاری توسط مجلس تعیین شد
در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی:

سقف معافیت مالیات اشخاص غیر تجاری توسط مجلس تعیین شد

نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیر تجاری را تعیین کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، نمایندگان مجلس در نشست علنی با اصلاح ماده 25 این طرح به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

بر اساس این گزارش، طبق بند الف ماده 25 اصلاحی در هر سال مجموع درآمدهای موضوع ماده 124 این قانون برای اشخاص غیرتجاری تا آستانه پنج برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون یا 2 میلیارد تومان هر یک بیشتر باشد در آن سال معاف از مالیات موضوع این فصل و نسبت به مازاد آن مشمول مالیات با نرخ ماده 131 این قانون است.

طبق بند ب ماده 25 اصلاحی هر شخص غیرتجاری ایرانی بالای هجده سال در طول عمر در مجموع تا آستانه صد برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون، معاف از مالیات موضوع این فصل است. استفاده از این معافیت در هر سال بنا به درخواست اشخاص موضوع این بند از طریق کارپوشه غیرتجاری است و درصد (سهم) استفاده از معافیت این بند در هر سال از میزان باقیمانده آستانه که در سال‌های آتی قابل استفاده است، کسر می‌شود. اشخاص فوق در طول عمر حداکثر سه­ سال می‌توانند نسبت به درخواست و استفاده از این معافیت اقدام کنند.

طبق بند ج ماده 25 اصلاحی به‌منظور تسهیل معاملات سرپرست خانوار از قبیل فروش کالاهای مستعمل، نصاب بند الف این ماده برای اشخاص معادل با 6 برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون یا 2.4 میلیارد تومان هر یک که بیشتر باشد و نصاب موضوع بند ب این ماده، معادل با 120 برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون است.

طبق بند د ماده 25 اصلاحی در صورتی که طی سال، مجموع درآمدهای موضوع ماده 124 اشخاص غیرتجاری از میزان آستانه صد برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون بیشتر شود، مابه‌تفاوت از مجموع مقادیر این ماده به‌صورت علی‌الحساب مشمول پرداخت مالیات به نرخ مقرر در ماده 131 این قانون می‌شود.

شخص مکلف‌ است ظرف ده روز کاری از تاریخ اعلام سازمان، نسبت به صدور، اصلاح یا ابطال صورتحساب الکترونیکی مربوط یا پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات یا ارائه ضمانت به میزان مالیات متعلق اقدام کند. در غیر این صورت اشخاص موضوع بند الف ماده 11 قانون پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موظفند با اعلام بانک مرکزی به میزان مالیات، وجوه متعلق به شخص بدهکار را تا زمان انجام اقدامات فوق در حساب وی مسدود کنند.

تبصره – آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف یک سال پس از تاریخ لازم‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری بانک مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ