کد خبر: ۲۲۲۷۴۴
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۲/۹

شایعه ناخالصی‌ سکه‌های بانک‌ مرکزی و پاسخ سخنگو و دو کارشناس

شایعه ناخالصی‌ سکه‌های بانک‌ مرکزی و پاسخ سخنگو و دو کارشناس

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا و دو کارشناس در مورد شایعه ناخالصی‌ سکه‌های حراجی بانک‌ مرکزی، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا و دو کارشناس این حوزه پیرو شایعات وجود ناخالصی‌ در سکه‌های حراجی بانک‌ مرکزی، توضیحاتی در این خصوص به دنیای‌اقتصاد، اعلام کردند.

سهراب اشرفی فعال و کارشناس حوزه طلا: تمام سکه‌های ضرب‌شده توسط بانک‌مرکزی از سال 1308 دارای عیار 900 بوده و ناخالصی این سکه‌ها  رد می شود. اگر قیمت‌های متفاوتی برای این سکه‌های حراجی اعلام می‎شود به دلیل ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار است و ربطی به عیار سکه‌ها ندارد.

آیت محمدولی کارشناس حوزه طلا: پرس‌ و جوها از فعالان این حوزه نشان می‌دهد متاسفانه سکه‌هایی که بانک‌مرکزی در حراج‌ها عرضه کرده به دلایل مختلف، رنگ و لعاب و شفافیت سکه‌های قبل را ندارد و به‌نوعی کدر است. احتمال دارد در جریان ضرب این سکه‌ها دقت کافی صورت نگرفته باشد و ابزارها کیفیت لازم را نداشته‌اند.

با توجه به این تفاوت در رنگ‌ها و شفافیت سکه‌ها، تقاضا برای آنها کم شده و در نتیجه خریداران با قیمت کمتری این سکه‌ها را می‌خرند. این موضوع به هیچ‌ عنوان به معنی عیار متفاوت سکه‌ها نیست بلکه تنها در هنگام ضرب فرآیند با دقت کافی انجام نشده است. این موارد در سکه‌های ربع و نیم مشاهده شده است. بطور مثال ربع سکه 8 میلیون تومانی را از دارنده سکه بین 7.8 تا 7.9 میلیون تومان خریداری می‌کنند.

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: سکه‌های ضرب‌ و تحویل‌ داده‌ شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا شامل نیم‌ و ربع سکه و سکه تمام ضرب بانک مرکزی هستند و از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

سکه تمام عرضه‌شده در مرکز مبادله، 8.136 گرم با عیار 900 در هزار و طرح روی سکه نیز تصویر امام و بارگاه امام رضا است. طرح دو طرف ربع و نیم سکه نام امام علی و بارگاه امام رضا و عیار هر دو سکه 900 در هزار است. وزن نیم‌ و ربع سکه 4.068 و 2.034 گرم است. دارندگان سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ