کد خبر: ۲۱۶۸۳۱
۹:۳ - ۱۴۰۲/۹/۴

تقبل آمریکا به پرداخت یک میلیون یورو از هزینه نظارت آژانس در ایران و بیانیه اروپا

تقبل آمریکا به پرداخت یک میلیون یورو از هزینه نظارت آژانس در ایران و بیانیه اروپا

آمریکا یک میلیون یورو از هزینه نظارت آژانس در ایران را تقبل و سه کشور اروپایی هم بیانیه ایی در مورد فعالیت های هسته ایی ایران صادر کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد: دولت بایدن یک میلیون یورو از هزینه فعالیت‌های نظارتی و راستی‌ آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را تقبل کرده است.

براساس این گزارش، آلمان، انگلیس و فرانسه هم درباره تعهدات هسته‌ای ایران و همکاری‌ با آژانس، درخواست‌هایی از ایران مطرح و با صدور بیانیه ایی اعلام کردند: متاسفانه گزارش مدیرکل بار دیگر تایید می‌کند ایران فعالیت‌های هسته‌ای را با نقض بیشتر تعهدات برجامی پیش برده و اقداماتی مانند لغو انتصاب بازرسان آژانس نشان‌دهنده خودداری ادامه‌دار و مصمم همکاری با آژانس است.

ایران از سال ۲۰۱۹ فعالیت‌ها را تا سطوحی بی‌سابقه گسترش و به غنی‌سازی فراتر از تعهدات برجام ادامه داده و ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده تا خلوص ۶۰ درصد، احتمالا سه برابر  مقدار تقریبی مواد هسته‌ای است که طبق توضیح آژانس نمی‌توان احتمال ساخت یک سلاح هسته‌ای را نادیده گرفت.

ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده درحال حاضر ۲۲ برابر حدود تعیین‌شده در برجام بوده و ایران سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را در تاسیسات نطنز نصب کرده و به توسعه زیرساخت‌های سانتریفیوژها ادامه داده است.

این امر می‌تواند برای پشتیبانی از افزایش قابل توجه توانمندی تولید اورانیوم غنی‌شده مورد استفاده قرار گیرد که بی‌اعتنایی آشکار به مقررات برجامی محسوب می‌شود. 

بنابر اعلام مدیرکل آژانس،  شمار فعالیت‌های خارج از نظارت برجامی گسترده یافته و شامل راستی‌آزمایی تولید آب سنگین، مقدار اورانیوم با خلوص پایین در دست تولید، تولید ایزوتوپ‌های پایدار است. گستره ممانعت از مسئولیت‌های آژانس در ژوئن ۲۰۲۲ و پس از تصمیم ایران برای خاموش کردن تمام تجهیزات نظارتی آژانس شدت گرفت. این اقدامات به طور جدی توان آژانس برای اطمینان‌دهی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند.

تروئیکای اروپایی، صراحتا، خواستار ازسرگیری پایبندی کامل ایران به برجام از جمله از طریق فعال کردن ساز و کار حل‌اختلاف در ژانویه ۲۰۲۰ بوده‌ و با حسن نیت، تلاش کرد مسائل مربوط به عدم پایبندی ایران را حل‌ و فصل کند. تمام تلاش‌های معقول برای مذاکره درباره بازگشت به برجام به کار بسته و  توافق‌های قابل اجرایی در مارس و اوت ۲۰۲۲ پیشنهاد شد اما ایران در هر دو مورد با درخواست‌های غیرقابل قبول و فراتر از برجام از امضای این توافق‌ها خودداری کرده و در عوض به توسعه توانمندی‌های هسته‌ای ادامه داده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ