کد خبر: ۲۱۶۹۴۷
۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۹/۷

توانمندی هسته ای ایران نگران کننده است/ اعمال تحریم جدید با عدم همکاری
مدیرکل آژانس:

توانمندی هسته ای ایران نگران کننده است/ اعمال تحریم جدید با عدم همکاری

مدیرکل آژانس توانمندی های هسته ای ایران را نگران کننده خواند و گفت: اگر همکاری لازم صورت نگیرد، تحریم های جدید اعمال می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رافائل گروسی در خصوص ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به فرانس ‌۲۴، اعلام کرد: ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد اما از برخی توانمندی‌ها برخوردار بوده که نگران‌کننده‌ است.

با توجه به توافق هسته‌ای که ایران با قدرت‌های جهانی توافق کرد در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای را محدود کند از زمان خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸، توافق وارد یک برزخ شده و تهران هم از آن پس پایبندی را متوقف کرد. از این رو، امکان انجام دادن فعالیت‌هایی مثل غنی سازی اورانیوم در سطوح بسیار فراهم شد که تا حدی می‌تواند نگران‌کننده باشد.

ایران عضوی از پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی بوده و کشور هسته‌ای نیست اما در رابطه با ذرات یافت‌شده اورانیوم در برخی محل‌ها اختلافاتی وجود داشت. بطور مثال، بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را در محل‌هایی که نباید اورانیومی در آن وجود می داشت، کشف کردند. بنابراین مسائل بسیاری درباره برنامه هسته‌ای پیش آمد و تلاش شد با ایران همکاری لازم را داشته تا آن‌ها حل شود.

در این راستا، همکاری کامل ایران با آژانس اتمی درخواست می شود و اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد در حال عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی است و احتمالا کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود.

ایران می‌خواهد مانند یک کشور عادی و کشوری که در حال عمل به تعهدات است با آن رفتار شود. آنچه آژانس می‌خواهد این است که تهران در تاسیسات را باز و  با آژانس در سطوح لازم همکاری کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ