کد خبر: ۲۱۹۱۵۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱

اثر افزایش ۳۶ درصدی عرضه اوراق دولتی در کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه

اثر افزایش ۳۶ درصدی عرضه اوراق دولتی در کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه

طبق پیش بینی کارشناس اقتصاد، افزایش ۳۶ درصدی عرضه اوراق دولتی در سال آینده و به فروش ۲۵۴.۶ هزار میلیارد تومانی منجر به کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت بین‌آبادی در ارزیابی لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تاثیرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و با اشاره به نکاتی مهم درباره وضعیت انتشار اوراق بهادار اسلامی توسط دولت و پایداری بدهی، اعلام کرد: طبق جدول اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳، منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی طی سال آینده با رشد ۳۶ درصدی به ۲۵۴.۶ هزار میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر طبق اعلام خزانه‌داری کل، مانده تعهدات اوراق مالی اسلامی دولت در سال آینده ۲۷۳ هزار میلیارد تومان است.

‌معنای این دو گزاره این است که با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی فروش اوراق دولتی در سال بعد و صرف همه وجوه حاصله از فروش اوراق برای بازپرداخت اصل و فرع اوراق سررسید شده سنوات گذشته باز هم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود داشت که طبق تجربه گذشته و باتوجه به کسری عملیاتی قابل توجه به احتمال زیاد این کسری از منابع تورم زا تامین خواهد شد.

‌خالص تامین مالی دولت به وسیله انتشار و تسویه اوراق بهادار دولتی از ابتدای سال جاری تا پایان هفته اول دی ‌منفی ۷۸ هزار میلیارد تومان بود. بنابراین با وجود چنین شرایطی، سوال اصلی این است که چند درصد از این کسری‌ها از منابع تورم زا تامین شده و یا خواهد شد؟

 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ