کد خبر: ۲۲۲۰۳۴
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۱/۷

۹ تصمیم برای افزایش صادرات فولاد و نرخ بازگشت ارز حاصل

۹ تصمیم برای افزایش صادرات فولاد و نرخ بازگشت ارز حاصل

انجمن های زنجیره فولاد و اتاق بازرگانی ایران ۹ تصمیم در خصوص افزایش صادرات و نرخ بازگشت ارز گرفتند و صورت جلسه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه انجمن های سنگ آهن، نوردکاران، لوله و پروفیل، فولاد، کمیسیون معدن اتاق ایران با مشاور وزیر صنعت در خصوص افزایش صادرات و ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد، دوشنبه ۲۱ اسفند تشکیل و تصمیماتی به شرح زیر گرفته شد:

۱. سیاست‌های ارزی و قیمت خرید ارز حاصل از صادرات برای کل زنجیره فولاد اعم از سنگ آهن،کنسانتره، گندله، اسفنجی، شمش و بیلت، مقاطع طویل و مسطح، میلگرد، پروفیل، لوله و ... یکسان و نرخ خرید ارز تا حد امکان به نرخ حاشیه بازار ارز نزدیک باشد.

۲. فروش محصول در تمام زنجیره در بورس کالا به نحوی مدیریت شود که منجر به افزایش قیمت معاملات بورس به بیش از ۹۰ درصد قیمت صادراتی هر یک از محصولات موجود در زنجیره نشود. بدین منظور کمیته‌ای با حضور نمایندگان از زنجیره فولاد و اتاق ایران، نمایندگان وزارت صنعت، نمایندگان بورس کالا و دیگر افراد مرتبط به صورت هفتگی تشکیل و نسبت به تنظیم بورس اقدام کنند.

۳. تمهیدات لازم برای جلوگیری از صادرات بدون بازگشت ارز زنجیره فولاد با جدیت و فوریت صورت پذیرد و صادرات با محوریت تولید کنندگان و یا بازرگانان مورد تایید و تضمین تشکل‌های صنفی مورد تایید اتاق ایران صورت پذیرد.

۴. ۱۵ درصد عرض حاصل از صادرات زنجیره فولاد در اختیار صادر کننده قرار گیرد تا برای مصارفی همچون هزینه‌های انتقال ارز، بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

۵. تولید کنندگان زنجیره فولاد آمادگی برای دریافت انرژی و آب و دیگر نهاده‌های مورد نیاز تولید به نرخ متعارف کشورهای منطقه( برای شرکت‌های تولیدی مشابه) را برای تولید محصولات صادراتی مشروط به اجرای مفاد این صورت جلسه اعلام کردند.

۶. حاضرین در جلسه و ضرورت تمرکز تصمیم گیری برای صادرات در وزارت صنعت و عدم اعمال عوارض و مالیات برای صادرات از سوی دیگر دستگاه‌ها و حمایت از صادرات در قالب مشوق‌های صادراتی تاکید کردند.

۷. برآورد میزان تولید و مصرف داخلی و ظرفیت صادرات زنجیره فولاد به شرح جدول زیر به تایید رسید و مقرر شد تا این جدول مبنای اقدامات سال جاری قرار گرفته و دست‌اندرکاران زنجیره فولاد متعهد به صادرات پیش بینی شده در این جدول و بازگشت ارز حاصل از صادرات در صورت اجرای مفاد این صورت جلسه باشند.

۸. انجمن‌های حاضر در جلسه بر ضرورت ایجاد ساز و کار نظارت کیفی بر محصولات صادراتی با محوریت اتاق ایران و هماهنگی وزارت صنعت و مبادی ذی‌ربط تاکید کردند.

۹. مقرر شد در صورت موافقت وزیر صنعت به منظور نهایی شدن مفاد این توافقات درخواست توقف دو ماهه تصمیم کمیته بازگشت ارز بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تمامی زنجیره به نرخ ارز نیما قبل از پایان سال ۱۴۰۲ انجام شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ