کد خبر: ۲۲۲۰۵۵
۹:۵ - ۱۴۰۳/۱/۸

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد سمنان و شاهرود

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد سمنان و شاهرود

یکی از اصلی‌ترین مصالح ساخت‌ و ساز، میلگرد آجدار است که عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد سمنان و شاهرود بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آهن پرایس، یکی از اصلی‌ترین مصالح که برای ساخت‌ و ساز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، میلگرد آجدار است. در ایران کارخانه‌های متعددی میلگرد آجدار تولید می‌کنند که سمنان و شاهرود نیز در این میان قرار می‌گیرند. قیمت میلگرد سمنان و قیمت میلگرد آجدار شاهرود برای افرادی که قرار است از این نوع میلگرد در پروژه‌ها استفاده کنند بسیار مهم است. در ادامه علاوه بر آشنایی با این تولیدی‌ها درباره قیمت نیز اطلاعات کاملی را کسب خواهیم کرد.

آشنایی با مشخصات میلگرد آجدار سمنان

کارخانه میلگرد آجدار سمنان و نورد گرم سمنان در سال ۸۳ تاسیس شده و در فاصله هفت کیلومتری جاده سمنان - دامغان قرار دارد. این کارخانه با هدف تولید انواع میلگرد ساده و آجدار فعالیت را شروع کرده است. این واحد تولیدی توانسته تا به امروز با ظرفیت تولید ۲۳۰ هزار تن انواع مقاطع فولادی در سال به فعالیت مستمر ادامه دهد.

شرکت نورد گرم سمنان نیز در جهت اجرای شعار ایجاد شغل با جذب ۷۰ نفر از مهندسان و اعضای جدید، زمینه‌ای برای همکاری فراهم کرده است. محصولات میلگرد آجدار سمنان و میلگرد ساده آن از شمش‌های ۱۰*۱ و ۱۵*۱۵ به صورت مستقیم تولید و به بازار عرضه می‌شود.

واحد تولیدی سمنان، میلگردهای ۸ تا ۲۵ میلی‌متری با کیفیت گرید A3 را شاخه‌ای تولید می‌کند. این محصولات دارای دو شکل آجدار و جناغی بوده و مقاومت تسلیمی آن‌ها برابر با ۴۰۰۰ و مقاومت کششی آن‌ها برابر با ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. علامت مشخصه میلگرد آجدار جناغی سمنان با آج ۴۰۰ مشخص می‌شود و با رعایت استانداردهای تولیدی ASTM A615 G650 و JIS SD40 تهیه می‌شود.

بررسی مشخصات میلگرد آجدار شاهرود

به منظور درک بهتر از قیمت میلگرد آجدار سمنان و قیمت میلگرد آجدار شاهرود نیاز است درباره مشخصات میلگرد آجدار شاهرود نیز دانست. در این کارخانه انواع میلگرد تولید می‌شود که میلگرد A2 مشهورترین آن دارای مشخصات خاصی است. این میلگرد به شکل مارپیچی با آجی به شکل فنر ساخته می‌شود .

مقاومت کششی معمول در گرید A2 حدود ۵ هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر است و تنش جاری آن حدود ۳ هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر است. این میلگرد دارای آج ۳۴۰ است معمولا از طرف متخصصان توصیه می‌شود که برای استفاده از این محصول، عملیات جوشکاری انجام نشود.

میلگرد A3 با استاندارد ملی ایران تولید می‌شود که با آج ۴۰۰ در بازار شناخته می‌شود. این میلگرد به دلیل استفاده از ۲۷ درصد کربن، به میلگرد نیمه سخت تبدیل می‌شود و کاربرد آن در صنعت ساختمان و زیرسازی ساختمان است. تنش جاری آن حدود ۴ کیلوگرم بر سانتی‌متر و مقاومت کششی آن حدود ۶ هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر است.

تشخیص میلگردهای A2 و A3 به روش پگونه است. میله‌هایی که دارای آج ۳۴۰ هستند در گرید A2 قرار داشته و شکل خطوط فنری دارند. میله با آج ۴۰۰ برای گرید A3 مخصوص است و آج‌های آن به شکل ضربدری یا هفت و هشت است.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد آجدار شاهرود و قیمت میلگرد سمنان، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. این عوامل به طور کلی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند:

عوامل داخلی

- قیمت مواد اولیه: قیمت مواد اولیه‌ای مانند قراضه آهن، سنگ آهن و سایر مواد افزودنی در تولید میلگرد، نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت میلگرد آجدار سمنان و قیمت میلگرد آجدار شاهرود دارد. افزایش قیمت این مواد اولیه بطور مستقیم قیمت میلگرد را افزایش می‌دهد.

- نرخ ارز: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز در صنعت فولاد از طریق واردات تامین می‌شود، نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل مهم در قیمت تمام شده میلگرد به حساب می‌آید. افزایش نرخ ارز، هزینه‌های تولید را بالا برده و به تبع آن قیمت میلگرد را افزایش می‌دهد.

- عرضه و تقاضا: همانند سایر کالاها، قیمت میلگرد نیز تحت تاثیر عرضه و تقاضا در بازار قرار می‌گیرد. اگر تقاضا برای میلگرد در بازار افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت میلگرد افزایش خواهد یافت.

- هزینه‌های تولید: هزینه‌های تولید شامل مواردی مانند حامل‌های انرژی، دستمزد نیروی کار، استهلاک تجهیزات و سربارها می‌شود. افزایش هر یک از این هزینه‌ها، قیمت تمام شده میلگرد را افزایش می‌دهد.

- سیاست‌های دولت: سیاست‌های دولت در زمینه‌های مختلفی مانند قیمت‌گذاری، صادرات و واردات، تعرفه‌ها و مالیات‌ها می‌تواند بر قیمت میلگرد اثر بگذارد.

- شرایط اقتصادی: وضعیت اقتصادی کشور، تورم، رکود و رونق اقتصادی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر قیمت میلگرد اثر بگذارند.

- انتظارات تورمی: اگر فعالان بازار انتظار افزایش تورم در آینده را داشته باشند، برای حفظ ارزش سرمایه اقدام به خرید میلگرد می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت میلگرد در کوتاه مدت شود.

عوامل خارجی موثر بر قیمت میلگرد آجدار سمنان و قیمت میلگرد آجدار شاهرود

- قیمت جهانی فولاد: قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، به عنوان یک شاخص مهم اثرگذار بر قیمت اهن الات است.

- وضعیت اقتصادی جهان: رکود یا رونق اقتصادی در سطح جهانی.

- قیمت جهانی مواد اولیه: قیمت جهانی مواد اولیه‌ای مانند قراضه آهن و سنگ آهن.

- سیاست‌های تجاری بین‌المللی: تعرفه‌ها، سهمیه‌ها و سایر سیاست‌های تجاری بین‌المللی.

تمامی موارد بالا می‌توانند به عنوان عوامل خارجی بر قیمت اثر بگذارند. بنابراین آگاهی دقیق از آنها برای تعیین نرخ روز از اهمیت بالایی برخوردار است.

سایر عوامل دیگر موثر

- نوع و اندازه میلگرد: قیمت میلگرد با توجه به نوع آن (مانند A1، A2، A3 و ...) و اندازه آن (مانند 8، 10، 12، 14، 16 و ...) متفاوت است.

- برند و کارخانه تولید کننده: برند و کارخانه تولید کننده میلگرد نیز می‌تواند بر قیمت آن اثر بگذارد. میلگردهای برندهای معتبر و شناخته شده به دلیل کیفیت بالاتر، معمولا قیمت بالاتری دارند.

- منطقه و محل خرید: قیمت میلگرد در مناطق مختلف کشور و در محل‌های مختلف عرضه (مانند درب کارخانه، بنگاه‌های فروش و ...) می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین شاید با تغییر مکانی که معمولا از آن خرید می‌کنید، قادر به کاهش هزینه‌ها باشید.

- وزن میلگرد: وزن نیز بر روی قیمت اثر دارد. برای محاسبه وزن میلگرد سمنان، از فرمول مربوط به قطر میلگرد استفاده می‌شود. وزن میلگردها می‌تواند بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت باشد اما با استفاده از این فرمول می‌توان وزن استاندارد هر اندازه میلگرد را محاسبه کرد.

بر اساس جدول وزنی میلگردهای آجدار گرید A3، وزن هر شاخه ۱۲ متری در اندازههای مختلف به صورت زیر است: میلگرد اندازه ۸: ۵.۴ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۱۰: ۱.۷ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۱۲: 24.۱۰ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۱۴: ۲۸.۱۴ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۱۶: ۲۵.۱۸ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۱۸: ۴.۲۳ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۲۰: ۳۹.۲۸ کیلوگرم، میلگرد اندازه ۲۲: ۲۱.۳۴ کیلوگرم و میلگرد اندازه ۲۵: ۵۹.۴۴ کیلوگرم.

آگاهی از قیمت میلگرد آجدار سمنان و قیمت میلگرد شاهرود برای مهندسان و پیمانکارانی که قرار است از این نوع مصالح برای ساخت‌ و ساز استفاده کنند بسیار مهم است. انواع مختلف متغیرها بر روی قیمت اثرگذار هستند که در زمان خرید باید از آن‌ها آگاه بود. قیمت میلگرد آجدار به عنوان کالای استراتژیک، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد.

شناخت این عوامل به فعالان بازار در پیش‌بینی قیمت و تصمیم‌گیری برای خرید و فروش میلگرد کمک می‌کند. به دلیل نوسانات زیاد قیمت میلگرد، توصیه می‌شود قبل از خرید، قیمت روز میلگرد را در سایت آهن پرایس مشاهده کنید و برای ثبت صورت سفارش از طریق شماره 02154103 با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ